Hallå I stugan!
Finns säkert någon tråd om detta gömd någonstans. Men vi har våran dusch i källaren, en sak som jag irriterar mig på är skidbacken till golvbrunnen... Ett alternativ jag funderat på är att installera en duschkabin med golv, risken är dock att det är för lågt i tak. Andra alternativet skulle vara att gjuta, dock har jag ingen tidigare erfarenhet av detta. Dessutom har vi bastun vägg i vägg med duschhörnan, vid golvet är det en öppen spalt på ettpar centimeter så vatten kan rinna ut från bastun till brunnen i duschen.
Är det något jag öht borde överväga att gjuta utan att riskera att förstöra något eller skulle det vara bättre att hitta en lösning med kabin?
Vi har ett duschrum på markplan, men tydligen så är ledningarna full med lekarkulor från förra ägaren och det är inget som spolbilen har kunnat åtgärda trots 2 försök att rensa (enligt förra ägaren).. så enligt dem så verkar det vara permanent stopp i de avloppet. Vi har nyligen flyttat in och håller på renovera rum för rum i skrivande stund. Så ursäkta att det ser för jävligt ut 😃
Finns säkert någon tråd om detta gömd någonstans. Men vi har våran dusch i källaren, en sak som jag irriterar mig på är skidbacken till golvbrunnen... Ett alternativ jag funderat på är att installera en duschkabin med golv, risken är dock att det är för lågt i tak. Andra alternativet skulle vara att gjuta, dock har jag ingen tidigare erfarenhet av detta. Dessutom har vi bastun vägg i vägg med duschhörnan, vid golvet är det en öppen spalt på ettpar centimeter så vatten kan rinna ut från bastun till brunnen i duschen.
Är det något jag öht borde överväga att gjuta utan att riskera att förstöra något eller skulle det vara bättre att hitta en lösning med kabin?
Vi har ett duschrum på markplan, men tydligen så är ledningarna full med lekarkulor från förra ägaren och det är inget som spolbilen har kunnat åtgärda trots 2 försök att rensa (enligt förra ägaren).. så enligt dem så verkar det vara permanent stopp i de avloppet. Vi har nyligen flyttat in och håller på renovera rum för rum i skrivande stund. Så ursäkta att det ser för jävligt ut 😃
![Krilleman](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/121/121167.jpg?1660896211)
Krilleman![Premium Premiumikon: Rör](/forum/styles/main/premium/ror.svg)
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 901 inlägg
Krilleman![Premium Premiumikon: Rör](/forum/styles/main/premium/ror.svg)
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 901 inlägg
Varför ska det vara fullt med lecakulor i avloppet?
Det förstår jag inte alls.
Låter som det är generalfel någonstans!
Då är ett större fall till golvbrunn ett oerhört mindre fel att fokusera på...
Det förstår jag inte alls.
Låter som det är generalfel någonstans!
Då är ett större fall till golvbrunn ett oerhört mindre fel att fokusera på...
Tanten som bodde här först (1961-1990) tyckte det var praktiskt att duscha av sina stora krukväxter. Sista åren så började det bli stopp i brunnen, då tog dem hit en firma för kamerabesiktning, sug/spolning. Dem kunde konstatera att det var fullt av sånna kulor i stammen, firman försökte både spola och suga bort kulorna utan framgång, sen ville tanten inte prova fler gånger då dem fakturerade flera tusen för varje besök trots att dem inte lyckades få bort någonting. När ägare nr 2 (förra ägaren) flyttade in så vågade dem inte heller lägga ner en massa pengar för att gå samma öde tillmötes.Krilleman skrev:
Då problemet endast drabbade just den brunnen så valde dem att plocka bort duschen och proppa igen avloppet.
Vad gäller detta så borde tekniken gått framåt så jag funderar på att ta hit en firma när vi lyckats spara ihop lite. Är inne på att göra en relining av stammen i samband med detta då allt är i gjutjärn.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Anslutning ventilationsrör mot gjutform
Ventilation -
Råd för anslutning parkett mot altandörr
Golv -
Anslutning LK pex uni 16/25 mot fördelare UNI 3-G15
Vatten & Avlopp -
Genomföring rökrör/skorsten genom vägg för anslutning mot skorsten på andra sidan.
Byggmaterial & Byggteknik -
Mötande pulpettak - lösning för anslutning mellan tak/vägg
Lösvirke & Timmerhus