Håller på och försöker få till en vettig planlösning i vårt kommande husbygge och vill gärna ha med en bastu.

Den behöver inte vara stor, men man ska inte behöva känna sig intryckt och åtminstonde 2 vuxna ska kunna sitta i det.

Kan man bygga en bast med ovanstående önskemål med måtten och planlösningen nedan?
Har sett att det finns basturum på 1.38x1.38 tex så det borde kanske gå, men hur bra blir det?

Screen Shot 2012-08-13 at 11.13.50 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innermåtten i bastun är 1.60x1.60 om man räknar bort snedväggen med dörr.
Det ger ca 78cm där aggregatet står och 90 cm mot duschväggen.
 
harry73
Det verkar vara väldigt trångt. Sen vet jag inte om du ska ha glasdörr (så att bstun känns lite större), men det är kanske inte så trevligt att stirra på toan under bastubadet.

Fundera gärna en gång till om ni inte vill ha för mycket i badrummet. Det kanske går med en kombinerad bad/dusch eller ett handfat istället för ett dubbellt handfat.
Sen borde man använda fönstret i bastun i planeringen. Lavar mitt emot fönstret så at båda kan titta utåt.
Om dina lavar är 2 m långa kan man lägga sig i bastun.
Men min största tips är att göra badrummet större. Du vill antagligen ha ett luxbadrum och då ska man ta den yta man behöver.
(Vi fick ta ta några kvm från sovrummet bredvid när vi planerade badrummet med bastu, och vi fick flytta badet till badrummet på ovanvåningen)
 
Det går inte i princip göra mindre utan att göra avkall från andra krav och att kostnaden springer iväg.

Så det är lite detta eller inget, tyvärr. Idag har jag en betydligt större bastu.
 
sätt duschen över badet så att det är kombinerad bad/ dusch (finns snygga sådana numer) så kan du använda duschutrymmet till en större bastu

vad är den svarta punkten bredvid vasken för ngt?
 
frugan ville ha separat dusch/badkar så där ligger jag i lä. svarta punkten är en sophink :)
 
Har en bastu i dessa mått och det fungerar utmärkt att sitta två vuxna, även tre kan klämma in sig. Samma form som den du ritat. Badar jag själv så har jag ett ryggstöd som jag sätter på kortsidan av laven.
Du kan även göra lavar som är rundade i sits och ryggstöd liknande en gammeldags trädgårdssoffa så att man sitter bekvämare. Har sedan satt ett räcke/skydd på halva den nedre laven som skyddar, men begränsar att endast en person kan sitta där nere vid ingången.
 
harry73
Svagaste punkten är fortfarande att man stirrar rakt på toan när man sitter i bastun. Och om man sitter på den nedre laven sticker fötterna ut under dörren.

Vår bastu har 168 * 158 som innermått, men utan snedkant, och den är lagom för två vuxna , men om barnen är med känns den trångt. Vi optimerade bastuutan genom att bara ha 36 cm djup på den nedre laven. Den övre är 51cm. Och så har vi fönstret så att alla kan titta ut.

Jag mistänker att att bastudörren står sned att få badrummet handikappanpassbar, men om handfat och toa bytter plats kan du kanske få en större bastu. Det tog oss en månad att förhandla med husbolaget, fundera och anpassa ritningar flera gånger innan vi var nöjd, men det var värd det.
 
Om du kör ett enkelhandfat borde du få plats med toa,handfat, samt badkar på samma vägg. Då får du genast mer plats. Jag hade satt toalettstolen mitt emot dörren med handfat bredvid sen badkaret i hörnet.


Sent from my ST17i using Byggahus
 
Jag har nästintill samma planering i badrummet (minus badkar). Jag hade placerat handfatet där badkaret är (så har jag) och badkaret bredvid toalettstolen, duschen där dörren är och ingång genom duschen.

Bastun ser nästan identisk ut, jag valde dock att vrida aggregatet. Gör det mindre trångt i bastun....

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
måtten i sig är nog , 160 bred så sitter 2 komfortabelt. Du kan påverka rymdkänslan också med noga val av aggregat. I ett sådant rum skulle jag tagit ett aggregat som placeras i hörn. personlig favorit är Helo pikkutonttu.
Images

Denna är också väldigt bra isolerat så att man bränner sig inte undantaget om man sticker handen i stenarna. en fördel i en liten sauna. ugnen är också ganska liten, 48 x 48 cm (om jag minns rätt) i sidorna och med kvartsircelform så tar den lite plats.
Bastulaven 110cm från tak och ned.
MVH
Sakke
 
Det aggregatet såg rätt trevligt ut!

Var inne på K-Rauta och kikade i de bastu-rummen de hade uppe där, stod inga mått men de var inte stora. Men det kändes som storleken är helt ok, bara man har mycket insyn/utsyn så det inte känns så instängt.
 
Om du tar ett hörnbadkar istället så brukar de vara ett par decimeter kortare, och bastun kan bli lika mycket större.
Jag siktar på att bygga ett liknande badrum i vinter. Jag tänker dock flytta toalettstolen till ett separat utrymme.
 
På din ritning ser det ut som om alla dörrar du ritat är 100cm breda. Om du kör på 70cm bastudörr istället kan du dimensionera bastun enligt följande (innermåtten): långsidorna (översta samt vänstra på din ritning) ~150cm, kortsidorna (mot duschen respektive badkaret) ~100cm. Finns gott om plats för tre personer i en bastu med de måtten, och fyra om man trängs lite. Översta laven kan vara 60cm djup och den undre 40cm.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Bastumåtten räcker, kan göras mindre ändå men hur är det att sitta i soffan samtidigt som ngn gör tvåan en halvmeter bakom huvudet? Sen kommer rasslet från toarullen. Boka in en arkitekt några timmar!
 
grunden är ett eksjöhus som har det , så en arkiekt tycker uppenbaligen det är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.