Soft-pex rören är för långa på de blandare jag köpt. Frågar därför om någon vet om man kan ta bort dom och ersätta med kortare soft-pex rör. Dom är ca 40 cm och jag behöver bara ca 20 cm.
Freddy
 
Har nog aldrig sett så korta anslutningsslangar någon gång. Det räcker inte med att göra en loop av dem, borde man ju kunna dölja bakom handfatet/skåpet?
 
Tack för svar. Visst kan man göra en loop men det känns rätt underligt och trycket blir säkert något sämre. Det är ett dubbelt tvättställ så den "andra" blandaren kan jag nog fixa genom att korta av de kromade rören. Men värre med den "första" blandaren som nu går rakt ned till T-rör och det är det som är problemet då det bara är ca 16 cm upp till undersidan av tvättstället......
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Det kommer inte det påverkar trycket något alls. Så länge det finns en liten radie så kommer inte slangarna att vecka sig heller! Så här säger t.ex. fmm i sina monteringsanvisningar,

Monteringsanvisning som visar korrekt böjradien för slangar och röranslutningar enligt fmm, med symboler och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Tack Ådal, Ja det är ju bilden uppe till höger med 10 mm ansl. som finns på dessa fmm blandare. Det visas på den nedre bilden en loop om minst r25 mm skulle kunna gå bra. I mitt fall blir ju radien betydligt större och därför mer gynnsamt för mig. Kanske borde klamra (fixera) loopen på ett par ställen? Ett annat alternativ (mer jobb) är ju att kapa inkommande rör och flytta ner dom till lagom höjd, men som sagt det blir ju mycket mer jobb. Enklast att nyttja bef. kopplingar och bara skaffa några nya klämringar och nya halvkoppel........
Mvh Freddy
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Ett fäste innan pexslangarna tror jag räcke. Men det skadar ju inget att sätta dit någon extra heller i och för sig.
 
Tackar för ditt engagemang ådal. Kul att höra av dig. Mvh Freddy
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Det var så lite så, lycka till med installationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.