Vi har blåst ur det gamla köket och håller på att installera det nya och har nu stött på lite problem med avloppsröret. Jag har mätt det till 24 cm ovanför golv. Den kommer aldrig komma under bänkskåpen och det blir problem bakom ugnen och diskmaskinen den ska gå bakom. Vi vill helst inte flytta fram köket några cm för det är ont om utrymme (läst en del trådar om det här) och vi vill helst inte möblera om placeringen av skåp etc. Tanken är iaf, 40 cm skåp, 60 cm IKEA inbyggnadsugn + induktionshäll, 40 cm skåp, 45 cm diskmaskin, 80 cm diskbänkskåp, 80 cm skåp. För att vara tydlig, avloppsröret kommer gå igenom 40 cm skåpet, ugnen, 40 cm skåp nr. 2, diskmaskinen. Det är en bostadsrätt med genomförda stambyten, plastavloppsrör. Har just nu tyvärr ingen bild på konstruktionen men ska försöka lösa det. Men det är 3 våningar högt och vi bor på första plan. Det verkar väldigt idiotiskt konstruerat eftersom det finns kanske 15 cm utrymme från golv till böjen från huvudstammen där mitt avloppsrör kommer ut. Mina frågor då är:

1. Vad kan vara anledningen till att avloppsröret är draget så högt ovanför golvet? Gamla köket?
2. Går det att kapa av avloppsröret i huvudstammen och kapa till ett nytt hål längre ner mot golvet och fylla igen det på något sätt?
3. Om man nu inte kan sänka avloppsröret... Är det någon som vet hur det funkar med att dra avloppsrör genom/under ugnen? För att det skulle i värsta fall kunna tänkas byta plats på diskmaskin och diskbänkskåpet men då är frågan om man kan dra det så högt genom ugnskåpet utan risk för att avloppsröret ska ta skada av värmen från ugnen? Det är ett IKEA kök. :S

Tacksam för snabba svar, bänkskiva kommer nästa vecka och då vill vi ha bänkskåpen på plats :p Om alternativ 2 fungerar och är ganska svårt kan någon ge tips på en bra rörmokare i skaraborgsområdet?
 
Aja, fick tag i en rörmokare som hade en stund över och kom och kollade på det. Han kunde lösa det åt mig för en hyffsad peng.
 
hur löste han det?
 
Alltid bra att få ett avslut på tråden så dem andra som stöter på problemet kan ha samma lösning i åtanke.
 
Han ska lösa det idag, ska ta bilder innan nu och efterbilder så lägger jag upp dem sen.
 
163 visar hur det var innan och 179 visar gamla röret, resten är efter-bilder. Han bara bytte ut den mot ett rör med rak böj och sänkte så långt ner det gick, var lite för enkelt nästan :blushing:
 
  • DSC_0163.jpg
  • DSC_0171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0172.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0176.jpg
  • DSC_0177.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0179.jpg
Redigerat:
O
Om man ska vara petig så skulle du behövt styrelsens tillstånd, eftersom du ger dig in på avloppssystemet. Men dessa borde godkänna den ombyggnaden du gjorde. Tänk bara på att du får ett korrekt fall på avloppsröret.
 
Jo det är lugnt, min flickvän är med där och hon har pratat med ordförande, det va inga problem. Avloppsröret blir ca. 230 cm långt, hur mycket fall behöver jag? Enligt röris så räcker det med att det är åt rätt håll eftersom det är så kort sträcka. Läst nånstans 1 cm / meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.