Hej!

Sett några trådar som rör ämnet.
Men vad händer egentligen om man drar för hårt? Blir klämringen förstörd? Kan det börja läcka efter x antal år? För jag antar det finns en anledning till värdena vatette anger För dragningen.
Anledning till frågan är ju givetvis att jag i mitt stilla sinne drog en av muttrarna på en T-koppling för hårt.. så hårt att den lilla rackarn kikar fram, se bild. Om man undrar varför, tankspridd, trött, dum i skallen, välj vad som passar :rofl:. Inte gjort på de andra så veta fan va jag gjorde där.. :rolleyes:. Hade två korta skiftnyclar.

Är iaf HH rör med stödhylsa, har lyst in från andra sidan å den går fint i bott och röret är inte deformerat. Har slagit på vattnet och provat slå på/av hastigt för att skapa ryck i röret. Men inte en droppe..

Då undrar man kanske, varför inte bara byta det. Ja svaret är enkelt har inte möjlighet att köpa rör på någon vecka och tänkte bli klar i helgen... om ni dömer ut det helt får jag helt enkelt så gott avvakta och köpa nytt rör senare.

Så frågan, hur stor är risken att det börjar läcka i efterhand? Är det tätt nu bör det väl vara lika tätt om 10år?

Mvh en klantig men glad amatör :)
 
  • Kopparrör anslutet till en T-koppling med överdragen mutter som syns framstående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man kan väl säga att man ska dra åt så lite som möjligt men att det ändå med lite marginal är tätt. Ju hårdare man drar, desto större spänningar blir det i prylarna och till slut går de sönder.

Vissa typer av skador uppträder direkt, exempelvis om man drar sönder gängor. Andra skador kan visa sig på sikt, exempelvis spänningskorrosion eller utmattning.

Har ingen erfarenhet om oddsen för problem med en för hårt dragen koppling men det är väl tveklöst att risken i alla fall är större än om den är korrekt dragen.
 
  • Gilla
Johhhan och 1 till
  • Laddar…
B
Tror vatette nämner spänningskorrosion. Ren deformation kan det ju bli, men det märks ju direkt.

Tror spänningskorrosionen kommer krypande med åren. Tror inte det plötsligt briserar, utan snarare att små små mängder läcker ut och ärgar rören.

Jag hade nog bara hållt ett extra öga på kopplingen, jag hade inte bytt ut den. Sitter den på ett känsligt ställe eller nånstans där du inte naturligt lätt upptäcker en läcka kan man naturligtvis byta ut den.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Nee, jag kommer kapa detta rör en bit in och sätt en rak koppling å göra om göra rätt. Kommer inte kunna leva med vetskapen. Plus att jag inom ett par-tre veckor ska klä med rör isolering och sänka taket en aning. Så då är ovetskapen ännu större...

Edit: byter hela längden för att undvika mer kopplingar. Ibland undrar man varför man ens ställer en fråga.. :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Det aldrig fel med lite olja på rör och koppling skär lättare in i röret.
 
Krilleman
S Skumpen skrev:
Det aldrig fel med lite olja på rör och koppling skär lättare in i röret.
Jo det är det visste.

Man ska alltid inom VVS läsa monteringsanvisningen.
Står det att man kan smörja, gör så då. Står det att kopplingen inte får smörjas, gör inte det.

Broen VSH, LK, Beulco är bara några exempel som inte får smörjas enligt monteringsanvisningen.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Vad jag uppfattade frågan från ts var att han använde Vattete koppling till ett kopparrör är det fel med olja då?
 
S Skumpen skrev:
Vad jag uppfattade frågan från ts var att han använde Vattete koppling till ett kopparrör är det fel med olja då?
Står i monteringsanvisningen att de är försmorda men kan smörjas med locherpasta.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
När jag ändå har en fråga uppe, efter inspektion såg jag en klämskada på ett rör. Förmodligen från butik. Tror ni jag behöver byta den? :)
 
  • Kopparledning med klämskada mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det där skulle jag inte ha behållit.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Man kan ju spräcka den om man drar för hårt. Denna plockade jag bort i mitt kök. Satt hårt. Läckte inte synligt men hade nog gjort det förr eller senare kanske.

Bortplockad rördel i mässing med spår av korrosion som ligger på en vit yta nära en gaffelnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.