Hej!
Stilla min arachnofobi!
Vi bor i en lägenhet från 30-talet och funderar på att ta fram undergolvet och använda det som golv efter slipning och behandling. Ni vet det där klassiska furu/granplankgolvet som ligger i gamla hus som egentligen inte var tänkta att synas men som många ändå väljer att nyttja.
När vi flyttade in i lägenheten för tre år sedan hade vi en del problem med att det dök upp husspindlar inomhus lite här och var. Jag vet att de är nyttodjur men vill inte ha dem inne. Vi har sedan dess satt insektsnät på all ventilation och stängt igen en väldigt stor springa rakt in i väggen vid ett dörrfoder. Vi har tack vare det inte haft en enda spindel inne.
Nu när vi funderar på att ta fram undergolvet och använda det som golv så funderar vi på om det återigen kommer skapa ett problem för oss. Med tanke på att sådana golv har springor ner till bjälklaget så är vi rädda för att det ska medföra att "husdjur" kan springa in och ut i lägenheten helt fritt. Vi vill inte nåta golven eller täcka för de charmiga springorna. Då lägger vi hellre ett helt nytt furugolv. Fast egentligen är det charmen med det gamla vi är ute efter. Värt att nämna är kanske att vi bor på andra våningen i ett landshövdingehus (första plan av betong, plan två och tre av trä).
Så, för er som plockat fram undergolvet, vad är er erfarenhet av just detta? Upplever ni att ni haft mycket insekter/spindlar som rört sig hemma hos er på grund av det?
Stilla min arachnofobi!
Vi bor i en lägenhet från 30-talet och funderar på att ta fram undergolvet och använda det som golv efter slipning och behandling. Ni vet det där klassiska furu/granplankgolvet som ligger i gamla hus som egentligen inte var tänkta att synas men som många ändå väljer att nyttja.
När vi flyttade in i lägenheten för tre år sedan hade vi en del problem med att det dök upp husspindlar inomhus lite här och var. Jag vet att de är nyttodjur men vill inte ha dem inne. Vi har sedan dess satt insektsnät på all ventilation och stängt igen en väldigt stor springa rakt in i väggen vid ett dörrfoder. Vi har tack vare det inte haft en enda spindel inne.
Nu när vi funderar på att ta fram undergolvet och använda det som golv så funderar vi på om det återigen kommer skapa ett problem för oss. Med tanke på att sådana golv har springor ner till bjälklaget så är vi rädda för att det ska medföra att "husdjur" kan springa in och ut i lägenheten helt fritt. Vi vill inte nåta golven eller täcka för de charmiga springorna. Då lägger vi hellre ett helt nytt furugolv. Fast egentligen är det charmen med det gamla vi är ute efter. Värt att nämna är kanske att vi bor på andra våningen i ett landshövdingehus (första plan av betong, plan två och tre av trä).
Så, för er som plockat fram undergolvet, vad är er erfarenhet av just detta? Upplever ni att ni haft mycket insekter/spindlar som rört sig hemma hos er på grund av det?
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Silverfiskarna kommer inte bli glada, men det lugnar sig.J Jonas_88 skrev:Hej!
Stilla min arachnofobi!
Jag har aldrig upplevt denna typ av spindelproblem i varken gamla hus eller nya. Inte bor det massor av insekter i trossbotten? Jag skulle iallafall inte vara orolig... Spindlarna kom nog utifrån, inte från golv och väggar...
får du verkligen ta fram undergolvet och använda det som golv?
Det var ju trots allt aldrig tänkt att använda som ett golv på samma sätt som att ingen idag skulle komma på tanken att låta spånskivorna ligga utan att lägga ett "riktigt" golv på dom.
Många föreningar tillåter dessutom inte att man gör det eftersom det kan bli rätt mycket högre ljudvolym när man går på golvet i våningen under vilket leder till grannbråk och klagomål.
Det var ju trots allt aldrig tänkt att använda som ett golv på samma sätt som att ingen idag skulle komma på tanken att låta spånskivorna ligga utan att lägga ett "riktigt" golv på dom.
Många föreningar tillåter dessutom inte att man gör det eftersom det kan bli rätt mycket högre ljudvolym när man går på golvet i våningen under vilket leder till grannbråk och klagomål.
Ja det får jag. Inget föreningen ställer sig emot.I ikeo skrev:får du verkligen ta fram undergolvet och använda det som golv?
Ok, och det är ju vanligt i äldre hus att man gör så här . Men tänk er för, detta golv var inte tänkt att vara annat än ett undergolv. Det innebär att ni får väsentligt sämre ljudavgränsning. Det drabbar väl främst den som bor under er, som kommer att höra väsentligt mer av ert dagliga liv. Ett sådant undergolv är ibland litet gropigt, så det blir nog mer skräpigt med ökat behov av städ. Det kan bli en glipa mellan list och golv, då bör ni lägga in kvartsstav eller liknande, där har ni annars en möjlighet för skräpsamlingar som kan locka små små djur. Det finns förstås också fördelar, om man lackar fint blir det ett vackert patinerat golv.J Jonas_88 skrev:
Vi har gjort precis som du vill göra med ditt undergolv.
Slipat o lackat.
Vad gäller spindlarnas närvaro på grund av att vi bara har undergolvet framme så kan jag säga att jag inte har märkt någon som helst skillnad. En o annan spindel ser vi ibland, men då oftast på väggarna. Att de skulle kunna komma upp mellan planken har jag mycket svårt att tro, i alla fall om jag tittar på vårt golv. Det är tätt i springorna.
För övrigt kan jag säga att det ser fint ut, men det slits väldigt lätt. Det blir lätt märken o repor i det. Inte för att det stör oss precis, men bara så du vet att det är betydligt känsligare än parkett tex.
Repor blir det överallt.
Hunden, stolar som flyttas, mm.
Dessutom upplever jag att smutsen fastnar lättare. Jag kan ha fel, men det blir ganska mörkt av smuts efterhand o måste verkligen skuras/skrubbas för att bli rent.
Köksgolvet.
Ett annat ställe vi inte gått lika mycket på.
Som tillägg kan sägas att vi har hund, katt o bor lantligt.
Vi har det även i köket, men jag skulle inte göra det igen. Funderar på att lägga in nytt golv i köket.
Slipat o lackat.
Vad gäller spindlarnas närvaro på grund av att vi bara har undergolvet framme så kan jag säga att jag inte har märkt någon som helst skillnad. En o annan spindel ser vi ibland, men då oftast på väggarna. Att de skulle kunna komma upp mellan planken har jag mycket svårt att tro, i alla fall om jag tittar på vårt golv. Det är tätt i springorna.
För övrigt kan jag säga att det ser fint ut, men det slits väldigt lätt. Det blir lätt märken o repor i det. Inte för att det stör oss precis, men bara så du vet att det är betydligt känsligare än parkett tex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Repor blir det överallt.
Hunden, stolar som flyttas, mm.
Dessutom upplever jag att smutsen fastnar lättare. Jag kan ha fel, men det blir ganska mörkt av smuts efterhand o måste verkligen skuras/skrubbas för att bli rent.
Logga in
Skapa konto
Köksgolvet.
Logga in
Skapa konto
Ett annat ställe vi inte gått lika mycket på.
Som tillägg kan sägas att vi har hund, katt o bor lantligt.
Vi har det även i köket, men jag skulle inte göra det igen. Funderar på att lägga in nytt golv i köket.
Undergolven är inte gjorda för att synas, så det är oftast granvirke av lite sämre kvalitet (mycket kvistar t ex). Men tycker man om det så funkar det såklart att ha som golv, även om den totala golvtjockleken blir lite mindre än vad det var tänkt när huset byggdes.
Skulle säga att de beror på. Ibland har man lagt riktigt fina plank som undergolv och ibland massa korta stumpar med hål och kvistar. De skivor som ligger mellan mattan och golvet kan också va spikade med massa små nubb som gett svart prickar i trät. Enda sättet är och slita bort och kolla hur de ser ut.
Förra huset gjorde vi samma sak.
Men där var det masonitskivor med tusentals av småspik vi behövde dra bort. På vissa ställen kändes det som att det var spiken som var underlaget istället för masoniten.
Trots det syntes inte spikhålen så mycket som jag var rädd för.
Men där var det masonitskivor med tusentals av småspik vi behövde dra bort. På vissa ställen kändes det som att det var spiken som var underlaget istället för masoniten.
Trots det syntes inte spikhålen så mycket som jag var rädd för.
Jag kan bekräfta allt knipo skriver. Vi har gjort samma sak i vår 30-talskåk. På det hela taget är vi nöjda, men köket blir ganska snabbt skitigt. Vi har obehandlat överallt utom i kök och hall där det är såpskurat. Vårt golv är furu, inte gran.
Tjena, vi bor i ett hus från 1901. Vi har plockat fram plankgolvet i 4 rum. Vi har varken mer eller mindre spindlar sedan dess.J Jonas_88 skrev:Hej!
Stilla min arachnofobi!
Mvh
Jag plockade fram plankgolvet i mitt 20-talshus i vardagsrummet. Det var furu och det såpskurades och blev mycket lyckat - efter ett antal skurningar. Jag hann inte ta fram golven i kök och hall innan huset såldes.
Numera har jag kraftiga golvplank i gran i trapp och övervåning och såpar dessa. Mycket nöjd. Men när det gäller husdjur - förutom hund/katt - trivs dessa både i mitt gamla hus och mitt nybyggda. Spindlarna gillar även bottenvåningen som har betonggolv. Huset är dessutom byggt utan golv/tak-och dörrlister. Familjen har lärt sig gilla läget! Om man väljer moderna - icke miljövänliga - tvättmedel är min erfarenhet att spindlar flyr ...
Slutsats: det är inte golven som ger spindlar trivselpoäng.
Numera har jag kraftiga golvplank i gran i trapp och övervåning och såpar dessa. Mycket nöjd. Men när det gäller husdjur - förutom hund/katt - trivs dessa både i mitt gamla hus och mitt nybyggda. Spindlarna gillar även bottenvåningen som har betonggolv. Huset är dessutom byggt utan golv/tak-och dörrlister. Familjen har lärt sig gilla läget! Om man väljer moderna - icke miljövänliga - tvättmedel är min erfarenhet att spindlar flyr ...
Slutsats: det är inte golven som ger spindlar trivselpoäng.
Produkter som diskuteras i tråden