Hej!
Har lite funderingar på hur jag bäst kan skruva upp den här lampan. Hålet för takdosan är 85 mm, vilket lampan också är i botten. Fästbeslaget har 60-65 mm mellan skruvhålen. Avståndet mellan takdosans skruvar verkar vara 70-75 mm. Djupet upp till takdosan igenom gipsen är ca 25 mm.
Alltså, fästbeslaget har för smalt mellan skruvhålen jmf takdosan och beslaget i sig kommer dessutom att åka upp i takdosans hål om man inte kan förse den med stöd på något sätt misstänker jag.
Träbit med 25 mm tjocklek att skruva i och montera inuti takdosan?
mvh
//
Har lite funderingar på hur jag bäst kan skruva upp den här lampan. Hålet för takdosan är 85 mm, vilket lampan också är i botten. Fästbeslaget har 60-65 mm mellan skruvhålen. Avståndet mellan takdosans skruvar verkar vara 70-75 mm. Djupet upp till takdosan igenom gipsen är ca 25 mm.
Alltså, fästbeslaget har för smalt mellan skruvhålen jmf takdosan och beslaget i sig kommer dessutom att åka upp i takdosans hål om man inte kan förse den med stöd på något sätt misstänker jag.
Träbit med 25 mm tjocklek att skruva i och montera inuti takdosan?
mvh
//
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Kanske montera lampan bredvid. Det ser inte ut som att denna armatur öht får monteras över en öppen dosa då den saknar anslutning av skyddsjord. Men kan du hitta ett sätt att tillförlitligt skyddsjorda den finns en övergång mellan apparat- och kopplingsdosa
https://www.elbutik.se/product.html/fastring-60-70mm-vit
https://www.elbutik.se/product.html/fastring-60-70mm-vit
Föröjningsring och nya hål i apparatens fästbeslag. Skruvarna upp i takdosan är vanliga M4, du kan köpa valfria passande långa. Skyddsjordningen kan man lösa med ytterligare ett hål i fästbeslaget och skruva dit en ringkabelsko med tillhörande gulgrön sladdstump. Taggbricka är bra för att säkerställa god kontakt. Skrapa bort lite färg där armaturen skruvas mot fästet om det inte blir tillräckligt bra kontakt mellan fästet och kåpan. Annars kan en taggbricka fungera där också.
Hej!
Tack så mycket för all hjälp! Det blev en sådan där fästring och jordningen löste sig fint tror jag likaså. Om ni undrar varför det ser lite snett ut i takdosan så beror det på att skruvparen i takdosan ligger snett. Därför fick jag kompensera i beslagen för att få armaturen rak i taket.
mvh //
Tack så mycket för all hjälp! Det blev en sådan där fästring och jordningen löste sig fint tror jag likaså. Om ni undrar varför det ser lite snett ut i takdosan så beror det på att skruvparen i takdosan ligger snett. Därför fick jag kompensera i beslagen för att få armaturen rak i taket.
mvh //
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Alternativ till släplist för duschdörr mot tvätthörna
Badrum -
Varför droppar min säkerhetsventil till VVB?
Vatten & Avlopp -
Återbetalningstid för tilläggsisolering av vind
Isolering -
Förankring till kastanjestaket
Byggmaterial & Byggteknik -
Tillfällig grund för friggebod.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus