Nu har jag monterat mitt första fönster och undrar lite hur man egentligen gör om man är proffs på det här. Fönstret var ett 13x13 - dvs fyrkantigt 130 cm. Vippfönster som kan rotera runt så man kan putsa insidan.

Monteringen var inte helt lätt - övervåning och 100 kg fönster - Som måste vara öppet utåt för att skruvarna skall kunna sättas dit. Vi spikade lite bräder på utsidan för att inte tappa det (försiktig :-/), kilade, tog bort bräderna, satte nya runt ramen istället, öppnade och skruvade fast - låter lätt men det tog en timmes tid.

Så hur gör ett proffs - när dom inte har en liggande vägg i en fabrik alltså :)

Man kilar fast fönstret mellan vägg och karm. Brädor på utsidan är ju ingen nackdel. Det är ju trist om kilarna lossnar och fönstret trillar ut.

När väl fönstret är fastkilat brukar det gå bra att öppna fönstret.

Jag tog loss bågarna och lyfte bara karmen på plats. Satte kilar under så att den blev i våg och så att pipan till fogskummet fick plats. Justerade den sedan i lod och satte fast skruvarna . Finjusterade sedan så den var i vinkel och helt i lod. Satte sedan tillbaka bågarna. Sedan var det bara att staga inuti och dra med fogskum.

Vippfönster är inte så lätt att lyfta ur. Följ Fasting65:s råd.

Niq skrev:
Jag tog loss bågarna
.... vippfönster var som sagt frågan - bågar är en baggis :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.