Har en fönsterdörr med två dörrar som inte stänger helt och därför inte sluter tätt. Det sitter en metallpinne i ovan och underkant och den i underkant sitter lite för långt ut så att säga så det inte blir tight. Går det att justera på något vis?
Det ser ju ut som om den inte vrids tillräckligt, pekar den där uppe åt samma håll? Lite svårt att se men det verkar ju som om stången är "skarvad" runt låsmekanismen och där kanske inte sitter rätt neråt? Uppåt verkar det ju sitta en låsbygel som håller den fast men den verkar saknas neråt.
Ser ut som en klassisk utanpåliggande spanjolett från sent 20-tal. Brukar vara en "krok" (som ett böjt finger) i var ände av stången som ska gripa tag i tappen och dra dörren i rätt läge. Den saknas oklart varför, ser det lika dant ut i toppen?
http://www.theofils.se/produkt/Utanpaliggande-spanjolett-5612--22539.aspx
http://www.theofils.se/produkt/Utanpaliggande-spanjolett-5612--22539.aspx
Finns många varianter av de där gamla grejerna. På bilden ser det ut som om den övre stången är låst med en saxsprint. Nere under låsklinkan ser det ut att vara ett hål men ser inte ut att sitta någon sprint där.
Nu kan inte jag se om det sitter en sprint av någon annan sort i det hålet. Om så... och om den nedre stången sitter fast bra, är det svårt att justera vinkeln i förhållande till klinkan. Då kan det vara idé att istället försöka skapa bättre tryck nere genom att ändra tappen i golvet.
TS kan testa genom att lägga några lager maskeringstape runt den. Det håller inte men gör att det går att prova sig fram till rätt tryck. När TS vet hur mycket större pinnen behöver vara byter han ut den mot rätt skruvstift.
En annan väg är att se över tätningslisterna. Finns det plats för luft att ta sig in finns det plats för en slanglist. Se om anslagen ligger bra och om de gör det limma dit siliconlister som är stor nog.
Mvh Findus
Nu kan inte jag se om det sitter en sprint av någon annan sort i det hålet. Om så... och om den nedre stången sitter fast bra, är det svårt att justera vinkeln i förhållande till klinkan. Då kan det vara idé att istället försöka skapa bättre tryck nere genom att ändra tappen i golvet.
TS kan testa genom att lägga några lager maskeringstape runt den. Det håller inte men gör att det går att prova sig fram till rätt tryck. När TS vet hur mycket större pinnen behöver vara byter han ut den mot rätt skruvstift.
En annan väg är att se över tätningslisterna. Finns det plats för luft att ta sig in finns det plats för en slanglist. Se om anslagen ligger bra och om de gör det limma dit siliconlister som är stor nog.
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
@findus42 har bra tips och kontrollera att den undre delen sitter fast och om det finns ett eventuellt glapp där då kanske den glappar lite.
Den sitter med ett vanligt bakkantsstift (karmstift) och om du behöver att den spänner lite till så är det lättaste att byta befintligt karmstift mot ett nyare karmstift med fläns som är lite grövre men passar i samma hål.
Om stiftet behöver flyttas så måste det gamla hålet pluggas först innan nytt hål tas upp vilket lättast görs genom att hålet borras och en träplugg med lim används men detta ska inte behövas och inget jag rekommenderar.
Testa med några lager eltejp runt stiftet eller en slangbit över för att se om det blir bättre om inte så kan det vara dags att gå över listerna som kan vara i behov av utbyte, många gånger räcker det att endast byta lister och låta resten vara.
Kan du posta bilder som visar själva problemet? Var den inte sluter tätt så jag kan få en uppfattning av hur omfattande problemet är.
Är dörren mycket skev?
Den sitter med ett vanligt bakkantsstift (karmstift) och om du behöver att den spänner lite till så är det lättaste att byta befintligt karmstift mot ett nyare karmstift med fläns som är lite grövre men passar i samma hål.
Om stiftet behöver flyttas så måste det gamla hålet pluggas först innan nytt hål tas upp vilket lättast görs genom att hålet borras och en träplugg med lim används men detta ska inte behövas och inget jag rekommenderar.
Testa med några lager eltejp runt stiftet eller en slangbit över för att se om det blir bättre om inte så kan det vara dags att gå över listerna som kan vara i behov av utbyte, många gånger räcker det att endast byta lister och låta resten vara.
Kan du posta bilder som visar själva problemet? Var den inte sluter tätt så jag kan få en uppfattning av hur omfattande problemet är.
Är dörren mycket skev?
Ni hade helt rätt. Stiftet till den undre stången var bytt mot en liten spik som hade böjt sig varpå den övre och undre böjen inte stod rakt under varann. Tog bort spiken och satte lite temporät dit en lite större metallbit som jag böjde till. Nu stänger den tight och fint både uppe och nere. Tack för hjälpen!
Produkter som diskuteras i tråden