Jag ska så småningom beställa fönsterbrädor i trä. Om vårt fönster är 90 cm brett, hur ska jag då tänka när jag bestämmer bredd på fönsterbrädan?

Vad är standarddjup på en fönsterbräda för övrigt, om det finns något sådant?

15-25 cm är rätt vanligt i allafall. Vi har våra 16 och det är i underkant för att få plats med blommor och en rullgardin.

De flesta i standard verkar ju vara 16, sen finns det nån enstaka i 17,5 och sen 25. Men är rädd för att 25 ska sticka ut för mycket!

Beror också på djupet av fönstersmyg.
Och vad ni ska ställa på fönsterbrädan

BirgitS
Om det är en radiator under fönstret så är 25 cm djup bra för då syns radiatorn mycket mindre.

Vi har visserligen inte fönsterbrädor i trä men de är ung. 20 cm djupa och börjar kanske 5 cm från fönstret och då får man plats med växter som kräver lite större krukor :)

• Gilla
KimLarsson
  • Laddar…
Jag har ej måtten nu, och hittar bara en bild från husbygget atm (nån kanske har bra ögonmått). Ska ju på en plyfa och gips där med, ca 3 cm till) ;) tror 16 cm blir för klent, men är orolig att 25 blir för djupt. Inga radiatorer under fönstren.

• Konstruktion inomhus, oisolerat trä, rör, röd verktygslåda, presenning, ofärdigt byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju en massa bråte i vägen för att ens se var brädan ska sitta….

BirgitS
Sen beror det ju på hur brädan ska sitta, på konsoler en bit utanför fönstersmygen, vara en del av fönstersmygen eller något annat.

Beställa ? Den ska väl byggas tillsammans med infodringen av fönstret ?

mexitegel mexitegel skrev:
Det är ju en massa bråte i vägen för att ens se var brädan ska sitta….
fast man ser smygen därborta tänkte jag.

BirgitS BirgitS skrev:
Sen beror det ju på hur brädan ska sitta, på konsoler en bit utanför fönstersmygen, vara en del av fönstersmygen eller något annat.
nej konsoler. Vara en del av fönstersmygen.

MathiasS MathiasS skrev:
Beställa ? Den ska väl byggas tillsammans med infodringen av fönstret ?
beställa för att byggas dit/in.

BirgitS
J Jhnaa skrev:
fast man ser smygen därborta tänkte jag.
Det är ju bara halvfärdigt, mät avstånd när du är på plats:D
Är ju ingen brådska.

A AndersS skrev:
Det är ju bara halvfärdigt, mät avstånd när du är på plats:D
Är ju ingen brådska.
jag ska mäta, men ville bara ha inputs. Är lite bråttom då de måste finnas tillgängliga för snickarna om 2 veckor så vi har ej tid att beställa måttanpassade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.