Är det här en fönsterbräda i asbestcement? Lägenheten är från 70-talet. Närbild av en potentiell asbestcementfönsterbräda från 70-talet med strukturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk fönsterbräda misstänkt vara i asbestcement bredvid ett vitt fönster, i en bostad från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Dåliga bilder, kanske det , hur så?
 
Svårt att få till bättre bilder nu när det är mörkt ute. Brf blästrade och bilade balkongerna utanför för någon månad sedan samtidigt som jag hade tunga krukor och andra saker på den som hoppade runt och skadade brädan och skapade fula rivmärken. Brf tidigarelade arbetet och meddelade det med två dagars varsel att man skulle ta bort alla föremål från fönsterbrädan. Jag var bortrest på semester och fick ett samtal från grannen som visste att jag inte var hemma. Hon plockade ned sakerna men då hade de redan hållit på i över 1,5 veckor och jobbet var mer eller mindre klart. Jag trodde att fönsterbrädan var av sten, men blev misstänksam att det är pressad asbestcement när jag såg märkena. Nu är det ju redan gjort, men man blev ju som vanligt orolig för hur mycket som spridits i lägenheten av det.
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Ja, det där är ett typiskt fall av asbest. Men en enstaka exponering har inga mätbara skadliga hälsoeffekter.
 
  • Gilla
RogL och 2 till
  • Laddar…
Det är inte uran i skivan! Det är några repor…
 
  • Älska
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Den såg ut som om någon kört med slippapper på den. Krukorna hoppade runt i en dryg vecka när de blästrade så man ser att ytan har skadats. Det räcker i princip med att man öppnar balkongdörren för att fönsterbrädan skall röra sig och krukorna flytta på sig då väggen under fönstret nog bara består av någon spånskiva. Jag antar att mycket drogs ut genom ventilationen, men det är ändå rätt så otrevligt. Jag hade en matta nedanför. Frågan är om man behöver kasta den eller om det som eventuellt frigjordes åkte iväg. Jag hade även kortsidan på soffan bara 50 cm ifrån.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Förmodligen har du mer av andra föroreningar i Lgh, avgaser och annat som kommer in från luften. Slappna va nu!
 
  • Gilla
RogL
  • Laddar…
Min mor slipade och målade sina. (hon visste inte att det var asbest i dem.) Det var ju dumt så här i efterhand men jag tvivlar på att hon kommer att lida någon nöd pga av det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen har du mer av andra föroreningar i Lgh, avgaser och annat som kommer in från luften. Slappna va nu!
Ja, så är det nog. Luften i t ex tunnelbanan är ingen höjdare. Det är dock vad materialet kan ställa till med (även om det få icke yrkesverksamma personer som drabbas ) och att följderna kommer så mycket senare som gör alla inklusive mig nojiga. Jag antar att det gick till här som i många flera fall: Man tog in polska underleverantörer som bara körde på och som var svåra för att inte säga omöjliga att kommunicera med. Lägenheten renoverades först invändigt och sedan utvändigt där man tog bort vindskivor eternit) som innehöll asbest. Ventilationen stängdes av men man tätade inte ordentligt kring springventilerna. Det kanske är små mängder man exponerats för och det är inget att göra åt nu, men det känns otroligt onödigt.
 
  • Gilla
NightRider
  • Laddar…
  • Gilla
RogL
  • Laddar…
Anmälan har nog huvudleverantören gjort då föreningen tog upp det innan. Problemet är nog mer att inga kontroller görs när arbetet väl görs och ingen bryr sig. Huvudleverantören var inte ens på bygget förutom vid någon enstaka inspektionstur för att se hur långt man kommit. Föreningen brydde sig inte heller då ansvarig person sade att han minsann hade kapat skivor utan munskydd utan att bli sjuk. Det tog över ett år för dem att bli klar med allt arbete och man kunde se att det slarvades rejält med ansiktsskydd vid PCB-saneringen. Om man river fasadskivor utan varning och utan att stänga av ventilation på den fastighet som ligger 10 m bort så är det givet att man får in en del i lägenheter. Det är lite tråkigt att det inte är ordning och reda på arbetsmarknaden längre.
 
  • Gilla
  • Ledsen
NightRider och 1 till
  • Laddar…
R Rogga L skrev:
Ja, så är det nog. Luften i t ex tunnelbanan är ingen höjdare. Det är dock vad materialet kan ställa till med (även om det få icke yrkesverksamma personer som drabbas ) och att följderna kommer så mycket senare som gör alla inklusive mig nojiga. Jag antar att det gick till här som i många flera fall: Man tog in polska underleverantörer som bara körde på och som var svåra för att inte säga omöjliga att kommunicera med. Lägenheten renoverades först invändigt och sedan utvändigt där man tog bort vindskivor eternit) som innehöll asbest. Ventilationen stängdes av men man tätade inte ordentligt kring springventilerna. Det kanske är små mängder man exponerats för och det är inget att göra åt nu, men det känns otroligt onödigt.
Vad det tjatas om tunnelbanan varje gång a-ordet kommer upp. Det var väl 40 år sedan man slutade med asbest i bromsbanden.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad det tjatas om tunnelbanan varje gång a-ordet kommer upp. Det var väl 40 år sedan man slutade med asbest i bromsbanden.
Ja, men man blir nog aldrig av med det. Jag tror att man behandlade tunnelväggar med det också. Det största problemet är nog kunskapen kring materialet och hur det skall hanteras, samt vissa personers inställning till det. Man struntar helt enkelt i det då man inte själv är berörd. Det känns otroligt onödigt att man som privatperson skall behöva exponeras för det. Innan lägenheten renoverades (fastighetsförvaltaren var ansvarig för de stora delarna där) så var jag otroligt noggrann med att vara på dem med att ta prover på bl a mattlimm och fråga om andra delar så att de inte borrade eller sågade i eternit Jag har förstått i efterhand att de mycket väl visste att fönsterbrädorna innehöll farliga ämnen, men sade ingenting för att slippa arbetet. När den utländska underleverantören sedan gjorde jobbet så använde man fönsterbrädorna som avlastningsbord för rör och annat och lyckades också slå bort bitar av det. Det har kanske ingen betydelse hälsomässigt, men gör att man inte längre kan lita på någon. Även några år tidigare när man bytte fönster, stammar och PCB-sanerade fogar var säkerhetstänket på en låg nivå och allt fokus var på pris. Jag har troligtvis exponerats 4-5 gånger för materialet bara vid renoveringar som föreningen ansvarat för plus ett par gånger på annat håll där jag själv ställt till det. Det känns bara otroligt onödigt.
 
Redigerat:
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad det tjatas om tunnelbanan varje gång a-ordet kommer upp. Det var väl 40 år sedan man slutade med asbest i bromsbanden.
1986 om jag inte mins fel. Jag bytte tusentals belägg på tunnelbanor, spårvagnar och bussar innan dess under 7 år.
Märkligt nog lever jag än.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
1986 om jag inte mins fel. Jag bytte tusentals belägg på tunnelbanor, spårvagnar och bussar innan dess under 7 år.
Märkligt nog lever jag än.
Vad jag förstått så är det inte lika stor risk med det som kommer från bromsbelägg, eternit är t ex värre.Typ av asbest, bearbetad eller inte, samt storlek på partiklar är sådant som verkar spela roll. Det känns hur som helst inte kul då delar av ytan på fönsterbrädan blivit uppruggad och drar man med fingret så är den ojämn och man får svart material på fingrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.