Hallå!

Sitter och funderar på layout för en framtida badrumsrenovering i vår bostadsrätt. Har kommit fram till en disponering av ytan som för mig blir helt optimalt i relation till utrymmet. Problemet är att duschen flyttas närmare fönstret än där den satt tidigare.

Så här disponeras badrummet idag:
Skiss av en badrumslayout med måttangivelser, föreslagen disponering nära fönster.

Blandaren och duschhuvud sitter cirka mitt på badkaret i dagsläget.

Vi skulle vilja flytta väggen och disponera ytan så här istället:
Ritning av badrumsplan med måttangivelser för badkar, toalett, och handfat, avsett för en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag förstår så kan vi göra så här, så länge detta efterlevs:
Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.
Stämmer det?

Badrummet renoverades senast i början av 90-talet, även fönster byttes, jag funderar på om tätskikt kan anslutits till fönsterkarmen vid denna renovering? Vad tror ni? Det sitter en fönsterbräda i fönstret som vi vill bevara, därför jag undrar.

Kommer vi få problem med försäkringsbolaget om fuktskador skulle uppstå till följd av disponeringen vi tänker oss?
 
BirgitS
Om det duschas på fönstret och därför blir en vattenskada i väggen så är jag tveksam till om försäkringsbolaget vill ersätta något. Föreningen kan också neka dig att göra så av den anledningen. Gamla fönster är sällan gjorda för att tåla att bli blöta och fönstren är normalt föreningens ansvarsområde.

Så för din egen skull så behöver fönstret skyddas när det är så nära duschen. Det går att göra på olika sätt, billigt är att sätta upp en bred gardin gjord av ett duschdraperi som man drar för när man ska duscha medan duschdörrar som ramar in duschdelen av badkaret är en annan mer kostsam. Jag har även sett något förslag om att montera en glasskiva som är större än fönstret framför fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.