Hej!

Jag har bytt fasad på mitt lilla trähus och kom över några fönster såklart i efterhand väldigt billigt. Fönstrena är egentligen lite för breda men jag har lyckats bygga ny "karm" runt fönstrena för att kunna fästa dem ordentligt.

Nu till problemet!
De gamla fönstrena satt en bit in i fasaden, så att det bildade "skottgluggar" och jag är väldigt förtjust i fönster i liv med fasaden. Så jag har monterat dem så, och jag är medveten om att fönstrena kommer ta betydligt mer stryk än om de varit med utvändig salning. Det jag undrar över är om det finns något bra sätt att täta mot eventuellt slagregn? Jag bifogar bilder som hjälper mig lite att visa vad jag menar. Iochmed att det är liggande Z panel så finns ju risken att regn kommer in på sidan vid kraftig nederbörd. Tacksam för svar! IMG_0559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spika foder och täta med latexfog i springorna som du målar över sedan.

Det blir ju springor på ca 1 cm. Funkat det verkligen med latex då?

Ja det funkar.

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Hur hade du gjort Helioz? Tätat springan under fodret och panelen eller springan mellan fönstret och ytterpanelen? Jag har även funderat på ifall jag behöver ha något annat än drev i springan. Huset är ju gammalt så där finns inte någon plast invändigt vilket medför att det är ganska onödigt med bottningslist invändigt, eller? Tacksam för svar

Behövs ingen bottningslist. Har bytt tusentals fönster och bara nån enstaka gång stött på bottningslist och då i samband med mjukfog.

Verktygsgurun: är det vanligt att folk monterar fönstrena i liv med fasad?

Vad skall du ha för foder? Jag tror inte du behöver täta om du har t.ex. 95mm. Hur ser det ut vid knutbrädorna, är de fogade?

Jag har en sommarstuga i väldigt utsatt läge med fjällpanel (ännu större glipor). Byggde om en del i somras, och hade inga skador bakom foder och knutbrädor, och dessa har varit orörda sen 60-talet

Snowflakes skrev:
Verktygsgurun: är det vanligt att folk monterar fönstrena i liv med fasad?
Ja det är vanligt om du har träfasad... Men som tidigare sagts så är det inte helt rätt.

Larsa: fodrena jag ska använda är 120mm så de är ganska breda. Var även dina fönster monterade så pass långt ut som mina? Dvs i luftspalten på ytterpanelen. Använde du överbleck? Mvh

Nej knutbrädorna är inte fogade, men där går ytterpanelen ihop dikt an med varandra så chansen att få in fukt är väldigt liten. Mvh

Ingen annan som har något förslag?

Snowflakes skrev:
Larsa: fodrena jag ska använda är 120mm så de är ganska breda. Var även dina fönster monterade så pass långt ut som mina? Dvs i luftspalten på ytterpanelen. Använde du överbleck? Mvh
Mina fönster sitter i liv med fasaden (gammalt hus, ingen luftspalt). Mellan fönsterkarm och foder blir det ju tätt. Min panel var inte målad bakom fodret, och man kan se att det kommit in vatten ibland, men det torkar ju och panelen har klarat sig fint.

Kan nämna att stugan ligger 10m från en stor fjärd i sth skärgård. Jag har problem med att är väldigt fuktigt och blött, så färg fönster mm tar mycket stryk (behöver underhålls ofta). Däremot inga problem med vatten som tränger in bakom foder mm.

Martin_B
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.