Hej alla!

Har precis köpt mitt första hus och är supernöjd än så länge! Massa drömmar om att fixa och dona. :)

När jag registrerade Villaförsäkring så skickade försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) en besiktningsman som skulle besiktiga huset. Det han hittade var att det var höga värden av fukt i fönsterkarmen i fönstret i duschen. Dock ingen fuktskada.

Det har tidigare varit ett badkar under fönstret men som sedan några år tillbaka bytts ut till dusch i hörnet.

För att göra en lång historia kort:
Färgen har börjat flagna och man kan se rent trä som kommer fram. Vad ska jag göra och köpa? Slipa bort all färg, olja och sen måla? Vad för olja och färg? Behöver ju någon extrem färg som tål extrem fukt?

Tusen tack!

R
 
Jag tycker att du först skall fokusera på att få bort orsaken till att du har höga fuktnivåer i träet.

Ett badrum blir ju per definition fuktigt ibland, det kan man nog inte göra så mycket åt. Men det gäller att evakuera fukten så fort som möjligt. Hur ser ventilationen ut? Går den att förbättra?

Anledningen till att just fönster brukar drabbas är för att den fuktiga (och varma) luften kondenserar på det kalla fönstret. Denna fukt rinner sedan ner på karmen och sugs in i träet. Ha detta i åtanke när du målar fönstret. Du kanske kan dra en tunn silikonsträng precis där glaset möter trä, för att förhindra att vatten sugs in där?

Det bästa är dock att se till att så lite fukt som möjligt kondenserar på fönstret.
 
Redigerat:
Mycket bra frågor och tips!

Ventilationen i badrummet är bra, finns även ventilationslucka (?) i fönsterkarmen som alltid står öppen.

Mycket bra tips om silikonet där, borde funka bra så länge det inte är överdrivet mycket kondens..

Färgproblemet är dock som värst på fönsterblecket (det utrymmet under/framför fönstret).
 
Har du en karmventil på fönstret i badrummet? Det är inte optimalt... Man brukar nämligen undvika friskluftsintag i badrum.

Du bör istället se till att du har ett rejält frånluftssug (självdrag duger oftast inte). Kolla om du har möjlighet att sätta upp en PAX- eller Freshfläkt. Sedan bör du ordna så att luften in i badrummet är s.k. överluft. D.v.s. luft från andra boytor (inte utomhusluft). Detta brukar man lösa m.h.a. en karmventil i badrumsdörren, eller ett överluftsdon (beroende på planlösning).

Tar du in friskluft i badrummet via en fönsterventil blir det onödigt kallt i detta utrymme. Det bidrar även till att kyla ner fönstret vintertid, vilket gör att kondens bildas ännu lättare. Ju kallare fönstret är desto mer kondens kommer du att få.
 
Om jag får ge mig på en gissning kan dina problem med karmen bero på friskluftsventilen? Kall luft kommer in och sjunker ner mot karmen vilket kyler ner denna. Varm fuktig luft alstras i dusch/bad och kondenserar på den kalla karmen.

Det spelar nog ingen roll vilken färg du använder. Förändrar du inte dessa förutsättningar kommer detta att inträffa igen och igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.