Jag målade om våra fönster i somras och kittade igen dem men det verkar fortfarande vara fuktigt mellan fönstren när det regnar. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Huset köptes förra året.

Tack på förhand.
Mvh
Fabian

• Närbild på ett husfönster med nyligen skrapad och målad karm, viss missfärgning finns synlig på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammalt fönster med sliten träkarm och applicerat kitt, fukt synlig mellan glasen; gröna växter och bikupor utanför.
    Skapa konto
Har du sett att det kommer in vatten i samband med regn eller är det missfärgningen du tänker på karmens insida? Missfärgningen/fuktfläcken kommer inte försvinna även om det slutar läcka och karmen torkar. Det är dock svårt att bedöma från ett kort men jag tycker inte det ser fuktigt ut just nu utan bara märken efter tidigare läckage.

Sen har det inget med funktionen att göra men personligen tycker jag du har kittat lite väl långt ut på glaset. Kittkanten borde sluta i höjd med karmen.

På det första fotot där vi ser fönstret utifrån är fönstret helt stängt då eller är det öppet?

Tack för svaret. Fönstret var inte ordentligt stängt på bilden. När jag öppnar fönsterbågarna och drar med fingret längs insidan känns det fuktigt i kanten när det regnar. Här är en bättre bild på ett annat fönster med samma problem.

• Bild på ett fönster med tecken på fuktproblem, fönsterbågarna visar slitage och det finns fukt i kanten.
    Skapa konto
  • Närbild på ett fuktigt fönster med vattendroppar på glaset och trä som visar tecken på fuktskador.
    Skapa konto
  • Närbild på ett fönster med synliga vattendroppar längs kanten och fukt på träramen, exempel på ett fuktproblem vid regn.
    Skapa konto
  • Närbild på ett delvis öppet fönster med träkarm och synlig metallgångjärn, där en hand undersöker en fuktig insida.
    Skapa konto
Är det bara på denna del som du känner att det blir fuktigt när det regnar eller kan vattnet komma högre upp ifrån? Hur ser fönstren ut i överkant?
Fuktig fönsterkarm med tecken på vattenskada markerad i rött.
Skapa konto

På överkant och på sidorna ser det bättre ut. Jag kan göra några bilder imorgon.

Här kommer en bild på översidan

• Fönsterbild sedd från insidan, med träkarm och regndroppar på glaset.
    Skapa konto
jag gissar på att det är kondens, på kopplade bågar som du har ska det ventileras mellan yttre o inre glasruta.

tack för svaret. Hur ventileras det? Det finns ett spalt mellan bogarna men kanske är det för litet? Jag känner inget fuktighet på rutorna. Jag undrar om det borde hjälpa att använda kitt även på insidan, eller stängs fuktighet in på detta sätt?

Jag tror att glipan mellan bågarna blivit för liten. När träet i ytterbågen väl börjat svälla av fukten så krymper glipan ytterligare. Du kan kanske testa lägga något mellan så att glipan i över och underkant blir lite större.

• Gilla
Fabian W och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Glaset är kittat fel , ska vara kitt runt om .

Tack jag kommer kolla
Tomture61 Tomture61 skrev:
Glaset är kittat fel , ska vara kitt runt om .
hur menar du? Det finns kitt runt om men bara på utsidan. Jag tog inte ut glasrutorna.

F Fabian W skrev:
Jag målade om våra fönster i somras och kittade igen dem men det verkar fortfarande vara fuktigt mellan fönstren när det regnar. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Huset köptes förra året.

Tack på förhand.
Mvh
Fabian
inte för att vara sån men du hade tjänat på att låta en yrkesman göra detta rätt
detta ser ju för dj---t ut

returen returen skrev:
inte för att vara sån men du hade tjänat på att låta en yrkesman göra detta rätt
detta ser ju för dj---t ut
Tack för konstruktiva kommentaren. :D ja det kan säkert ser bättre ut, tanken var att det ska håller 3-5 år till och köpa nya fönster sedan.

F Fabian W skrev:
Tack för konstruktiva kommentaren. :D ja det kan säkert ser bättre ut, tanken var att det ska håller 3-5 år till och köpa nya fönster sedan.
aluprofilen brukar sitta med en gummitätning
jag misstänker att det blivit knas där när du murat kitt ovanpå
det kryper fukt under kittet

Tomture61
F Fabian W skrev:
Tack jag kommer kolla

hur menar du? Det finns kitt runt om men bara på utsidan. Jag tog inte ut glasrutorna.
Jobbet med kittet är inte rätt utfört , kittet ska finnas bakom - på sidorna - framsidan (runt hela glaset) Men om det är det som är problemet med fuktinträngning törs jag inte säga .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.