15 124 läst · 9 svar
15k läst
9 svar
Fönster från Skånskabyggvaror eller Allmoge?
Hej!
Undrar om någon har erfarenheter av fönster från skånska byggvaror eller allmoge fönster?
Eller är det värt att lägga till och köpa elitfönster?
Undrar om någon har erfarenheter av fönster från skånska byggvaror eller allmoge fönster?
Eller är det värt att lägga till och köpa elitfönster?
ska ha vridfönster 3 glas
Är det trä? I så fall är det väl samma pris på Allmoge och Skånska bygg? Då kan du välja Allmoge för de har väl bättre garantier på fönstret? Tror Skånska bygg har väl bara 10 år på kondens, Allmoge har på hela fönstret. Jag köpte själv Allmoge dels pga garantierna, dels pga det var lagervara på Hornbach så jag slapp vänta (och även någon hundring billigare än skånska bygg t.o.m). Skånska byggvaror uppger visserligen sitt uvärde till 1.1, Allmoge 1.3,
Vet inte om det är Allmoge som tillverkar Skånska byggvarors fönster, men jag frågade dom angående deras sidohängda och då tillverkade de dessa "själv", dvs de vill väl inte berätta var de kommer från. Sen inbillar jag mig att jag sett Allmogefönster märkta Elit, någon kanske vet bättre om det egentligen är samma tillverkare? (Åtminstone av deras träfönster)
Vet inte om det är Allmoge som tillverkar Skånska byggvarors fönster, men jag frågade dom angående deras sidohängda och då tillverkade de dessa "själv", dvs de vill väl inte berätta var de kommer från. Sen inbillar jag mig att jag sett Allmogefönster märkta Elit, någon kanske vet bättre om det egentligen är samma tillverkare? (Åtminstone av deras träfönster)
Redigerat:
Jämför man produktspecen mellan Elit Complete Trä och Allmoges dito så är det väldigt få skillnader man kan hitta, bortsett från att man specar uvärde till 1.1 resp 1.2. Samma ljuddämpning, samma glaskasett specifikation, samma karmdjjup, samma färgerval i lasyr, beslag från samma tillverkare men annan modell på handtaget osv
Redigerat:
Ja det är träfönster jag ska ha.
Allmoge tillverkas i samma fabrik som elit så det stämmer. Sedan pratade jag med någon på skånskabyggvaror idag och han visste inte vad dom tillverkades sa han. Men jag fick en mail adress till någon som visste, men ej fått svar ännu.
Priset skiljer nog ca 8000 på allmoge eller skånskabygg, så jag vet inte (man är ju smålänning)
men du är nöjd med allmoge iallafall!?
Allmoge tillverkas i samma fabrik som elit så det stämmer. Sedan pratade jag med någon på skånskabyggvaror idag och han visste inte vad dom tillverkades sa han. Men jag fick en mail adress till någon som visste, men ej fått svar ännu.
Priset skiljer nog ca 8000 på allmoge eller skånskabygg, så jag vet inte (man är ju smålänning)
men du är nöjd med allmoge iallafall!?
OK, jag köpte bara två stycken 10x10, utan tillval, dessa var ca 200 kr billigare på Hornbach som lagervara än att beställa från Skånska, eller att beställa från bygghemma.se (Allmoge)
Jag har inget att anmärka så här långt, installerade förra helgen och har ingen erfarenhet från andra fönster
Jag har inget att anmärka så här långt, installerade förra helgen och har ingen erfarenhet från andra fönster
Fick svar idag från svenska byggvaror att var fönstrena var tillverkade var en företagshemlighet! men att dom var tillverkade för nordiskt klimat.
Känns sådär ärligt talat!
Känns sådär ärligt talat!
Jag skulle inte tro dom är svensktillverkade, finns ingen skåra för bleckmontage, stor risk att det börjar läcka in vatten
Liknande trådar
-
Problem med målning av Solid elements fönster från bauhaus
Fönster & Dörrar -
Hur ta bort tejpat kardborreband från målad fönsterkarm?
Byggnadsvård -
Är fönsterkitt från Biltema bra?
Fönster & Dörrar -
sideswingfönster från Skånskabyggvaror?? eller Traryd?
Fönster & Dörrar -
takfönster från skånskabyggvaror nån ??
Fönster & Dörrar