Mina gamla fönster från -37 är fortfarande kärnfriska. Nu skall jag sätta in nya fönster - på ny plats alltså - och det vore ju härligt om man fick tag i samma kvalitet och utförande. Går det, och i så fall var?
Det är 2-lufts kopplade 2-glasfönster.
Det är 2-lufts kopplade 2-glasfönster.
Visst går det, duktiga finsnickare eller fönsterhantverkare kan göra fönstermodell enligt dina önskemål och kvalitetskrav.
Jag kan tyvärr inte ge några specifika rekommendationer på firmor, men googlar jag t.ex. på fönsterhantverk Göteborg får jag upp ett antal länkar. Be dem gärna visa och berätta hur de säkrar kvalitet med bl.a. tätvuxet, hartsrikt och kvistfritt kärnvirke.
Jag kan tyvärr inte ge några specifika rekommendationer på firmor, men googlar jag t.ex. på fönsterhantverk Göteborg får jag upp ett antal länkar. Be dem gärna visa och berätta hur de säkrar kvalitet med bl.a. tätvuxet, hartsrikt och kvistfritt kärnvirke.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Några stora tillverkare har retro fönster, kanske kan fungera?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 606 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Har kört med RM till både fönster och dörrar i utbyggnad på 20-tals hus och rekommenderar dem varmt.
Google allmogefönster, finsnickare, kopplade fönster, kulturfönster. Du kommer nog mest hitta större tillverkare i och för sig.M -MH- skrev:
Men det bästa är dock instagram. Sök på hashtaggar med ovan nämnda förslag kan även lägga till spröjs kärnfuru kärnvirke ja allt du egentligen kan komma på som har med ett kopplat fönster att göra. Sök på "snickeri" under personer. Bättre än Google då det är många firmor som bara är 1-2 man och ej i behov av en hemsida utan kör Instagram i stället. Du får dessutom ofta följa dom under processens gång och se vilken grym kvalité det är på furun. Dom flesta som jobbar med riktiga kvalitetsfönster köper direkt från ett och samma sågverk som levererar överlägset bäst furu i Sverige enligt mig. Du kommer ganska snabbt förstå vilket sågverket är då dom hashtaggas stup i kvarten.
Lycka till!
Lite smakprov
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in