Har en Automower 450X som är inne på sitt andra år. Förra året funkade allt kanon men i år har jag problem med att roboten vägrar följa guide ut.

Inför i år har jag gjort lite ändringar i form av ett robothus (i trä och jordankare), lagt om begränsningsslingorna lite grann (utökat på ett område och minskat ett annat) samt förlängt guiderna ca 3 m för att få rätt placering på robothuset. Jag var lat och förlängde guiderna med 2 st skarvdon där skarvdonen hamnade rakt under laddstationen.

I bif. bild har ni en skiss över hur kablarna går runt laddstationen. Alla kablar går igenom ett åskskydd (https://www.maskinklippet.se/tradga...otgrasklippare/askskydd-for-robotgrasklippare).

När roboten ska ut och klippa så kör den backsträckan (placerad rakt över de både guiderna), vänder ca 45 grader till vänster eller höger och kör mot begränsningsslingan. Denna följer den sedan ut till rätt position och börjar därefter klippa.

Jag började med att kontrollera att guiderna fungerade:
* Koppla Guiderna till AL resp AR. Lyser grönt.
* Roboten hittar och följer guiderna In.
* Kopplat bort GPS (yttäckning) och tvingar att följa Guide 1 eller 2. Fungerar, den följer guiderna Ut.
* Kalibrera om guiderna

Jag har även testat:
* Flytta tillbaka laddstationen till samma plats som tidigare. Ingen skillnad.
* Ny slingsignal. Ingen skillnad.

Inställningar:
* Backsträcka: Testat allt mellan 0 - 3 m
* Testat olika utfartsvinklar men detta ignoreras. Roboten går 45 grader ut till höger eller vänster till närmsta begränsningsslinga.
* Korridorbredd: Gräns 6, Guide(1) 9, Guide(2) 9 - detta har jag ej rört.
* Yttäckning: GPS

Eftersom roboten inte ens letar efter guiderna, utan redan har bestämt sig för att köra begränsningsslinga så undrar jag om det rör som en störning på något vis.

Har ni några tips på hur jag kan felsöka det här vidare?

• Skiss över laddstation och kabelföring för Automower med markeringar för robotens väg, guide 1 och 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.