Hemma i takdosan är nollan vit, fasen blå!! (Och matar gruppen) Bör dessa färger följas om systemet utökas eller är det bättre att gå efter nya färgstandarden från takdosan? Sjukt lång väg till centralen så jag hoppas slippa dra om hela vägen. Tänker att det blir konstigt om bara en grupp har rätt färg när resten av huset har blå fas, vit nolla samt röd jord i tex kök?

Jorden drar du lämpligen glugrön och fasen brun. Sedan om blå är en lämplig färg på nollan när blått är fas i övrigt vet jag inte riktigt. Det känns samtidigt fel att ta något annat.

Hos mig är röd både jord och tändtråd...
Men jag byter i de grupper jag pillar.

Vad är det du ska göra ? Normalt sett om du bara ska tråda om enstaka uttag/dra om skadad kabel så följer du de gamla färgerna.

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
Oavsett om du följer det gamla eller inte så bör jord vara gulgrön på det som utökas.

Det ska utökas
Med ytterligare en takdosa samt ett till vägguttag. Tanken va att följa samma färg kod som innan. Kablarn som sitter är i förhållandevis god komdition.

Okej så all jord som byts ut bör vara nya standarden. Gott. Då kör jag på gammal färgen så vet jag hur jag har det rätt igenom

Okej då skulle jag följa gamla färgkoden, men viktigt som föregående skrev, jord ska vara gulgrön

• Gilla
draparn
  • Laddar…
Mikael_L
Är det verkligen fast fas som är blå hos dig?

Ganska ovanligt, men blå tändtråd är vanligt i äldre hus, du ska kanske kolla upp.

Men jag håller också för att gulgrön alltid är lämpligt till skyddsjord, för att vi på sikt här i landet ska få alltmer enhetligt där.
(Men riktigt stora problem lär komma när andra färger på jord börjar bli riktigt ovanligt samtidigt som en ny generation elektriker är verksamma, och kommer alltså orsaka mycket farliga fel i sin okunskap om gamla färger på jord).

Men sen om man övergår till ny färgstandard eller inte på det övriga har inte något helt lätt och helgjutet svar.
Är det en mycket liten utvidgning så är det kanske bäst att fortsätta med samma som är, men så har man plötsligt en kabelinstallation att göra, och så går detta ändå inte .... :thinking:

Är det väldigt lite gammalt som blir kvar (i hela huset, eller i gruppen) så är det kanske lika bra att byta allt mot nytt.

Men om man byter "mitt i" någonstans, gör en väldefinierad brytpunkt, dvs i en viss punkt så blir allt därifrån ny färgstandard, låt inte några trådar byta färg "här", och sen andra "där" ...

• Gilla
draparn och 1 till
  • Laddar…
Bombis på färgerna. Tändkabel är/va grön-turkos (tidens tand antar jag)
:)

D draparn skrev:
Hemma i takdosan är nollan vit, fasen blå!! (Och matar gruppen) Bör dessa färger följas om systemet utökas eller är det bättre att gå efter nya färgstandarden från takdosan? Sjukt lång väg till centralen så jag hoppas slippa dra om hela vägen. Tänker att det blir konstigt om bara en grupp har rätt färg när resten av huset har blå fas, vit nolla samt röd jord i tex kök?
Blå fas! Låter udda, är du säker på att detta är fallet hos dig? Du kan bryta spänningen och lyfta på centrallocket ifall du är osäker.

D draparn skrev:
Bombis på färgerna. Tändkabel är/va grön-turkos (tidens tand antar jag)
:)
Ok då.
Hade det varit jag hade jag inte fortsatt med den standarden samt planerat byte av det befintliga på sikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.