Hej

Undrar bara om man ska ha 1,8/2mm eller 3mm foam under laminatgolv ovanpå betong? (Lägenhet under, så den är uppvärmd, och det blir bara åldersbeständig plast under foamen.)

Kan man lägga 2 lager om man har lite ojämnheter, jag har ett hörn som lutar en del, men det kanske är lika bra att flytspackla det i stället?

Jag har en mycket god vän som på allvar tror att skummet är till för att justera ojämnt underlag. Skummet används liksom grålumppapp för att minska stegljud.

Använd grålumppapp istället. Foam avhjälper väldigt små ojämnheter, t ex skrovlig betong. Personligen tycker jag dessutom foam är för mjukt att ha under laminat, det sviktar för mycket.

Att flyta ett hörne låter som lite väl avancerat. Använd avjämningsmassa istället, typ LIP 245, Uzin 180 eller Maxit ABS 4200. Du får dessutom bättre kontroll på sånt spackel än med flytspackel.

Ok, tack för svaren!

Hur fungerar det med avjämningsmassa då, är det så att det också flyter ut och blir jämt i princip av sig självt? På vilket sätt är det lättare än flytspackel?

Avjämningsmassa (kallat "spackel" rätt och slätt) är lättare för att du kan justera det, bestämma höjd mm. Lite svårt att förklara. Flytspackel häller du ju bara och så blir det som det blir.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.