Vikarierar som fastighetsskötare utomhus i sommar men en hyresgäst har bett mig fixa en kran i ett badrum så tänkte jag skulle försöka.

Är en blandare av märket FM Mattsson. Se bild. Den är trög i sidled och upp och ner. Upp och ned glappar den även lite på så sätt att om man går upp för att sedan gå ned eller tvärt om så ger den inget motstånd precis i början och påverkar alltså då inte vattenflödet.

Undrar hur jag öppnar just denna kran och om det kan räcka med att enbart smörja. Fast bör kunna fixa packningar också om så behövs.

Vore glad om det gick få lite hjälp här :)
 
  • kran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog kalk i den. Ta isär och lägg hela rasket i kalklösningsmedel.

Men om du räknar in tiden det tar dig och att den kanske fortfarande är glapp efteråt är det kanske bättre att köpa ny budget-kran på Biltema.
 
Mina föräldrar har en sån. Det är någon keramikdel inuti som kärvar. De har bytt keramikdelar två gånger. Blir snart ny kran. Har hållt på sen den var nästan ny.

/John
 
  • Gilla
TorqueMap
  • Laddar…
Mina föräldrar har en sån. Det är någon keramikdel inuti som kärvar. De har bytt keramikdelar två gånger. Blir snart ny kran. Har hållt på sen den var nästan ny.

/John
 
Tack för era svar!

Kanske kalk eller trasig keramik då.

Vet ni hur man uppnör för att se efter? Går höljet pilla bort kanske? Ser inga skruvar eller så.
 
Skulle gissa på att man bänder av den kromade hatten med en skruvmejsel, men det är bara en gissning. Bänd försiktigt så ser du om den rör sig.

Om jag var som du skulle jag köpa ny blandare på Biltema för 399:-, höll själv på att pilla i evinnerlighet på min gamla FMM dusch-termostat inna jag köpte ny och billig. Den nya funkar fint.
 
Köp ingen biltema, det finns saker man inte ska köpa där ;)

Bänd av plastkåpan tror det går med handkraft tom sen ger resten sig.

Om inte annat tror jag FMM bistår med sprängskiss.

Ska du köpa en ny blandare köp en FMM de kostar inte en tusing men går den sönder så har du dels goodwill och garanterat reservdelar.

Kan räcka att smörja den du har med armaturfett också.
 
Jag håller med v-g!

Min FM i köket började rinna. Hade kvar typnamnet och ringde FM (gammal, fanns ej på deras web). Det fanns att köpa en sats med keramik och reglage för byte, kostnad ca 500:-

Min briljanta tanke då, en billig under några år tills vi rustar köket. Det blev en från Jula för ca 200:-. Den första läckte som ett såll, tom avstängd rann det ur den. Var och fick en ny som var bättre men den droppade vid avstängning. Lämnade tillbaks båda med de koplingar jag oxå köpt. Köpte istället en ny FM för ca 1500:- och efter det var allt OK.

/Peter
 
Tack ska ni ha för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.