4 392 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
FM Mattson duschblandare spolar bara varmt
FM Mattson duschblandare spolar bara varmt, oavsett hur reglaget står. Osäker vilken modell, ser ut som nedan.
Vad ska jag leta efter när jag öppnar den? Är ny på VVS men villig att pilla lite, och det är inte vår enda dusch så kan leka hänga gubbe ett tag innan jag måste få det klart
Vad ska jag leta efter när jag öppnar den? Är ny på VVS men villig att pilla lite, och det är inte vår enda dusch så kan leka hänga gubbe ett tag innan jag måste få det klart
Hej.F fedder skrev:
Utan att veta exakt så ser det ut som en FM Mattson 5000 serier. Se bif länk för skiss.
https://www.fmmattsson.com/sv/reservdelslistor-fmm/termostat_fmm/5000-serien-variant
Skruva isär och gör rent allt och återmontera för att testa. Funkar inte det så kan du börja felsöka. Antar att det kan va ett vred som hängt sig.
Vh Alexander
eller 1000-serien K 1000 Utförande 2.jpg (2190×2726) (fmmattsson.com)
börja med att kolla backventilen för kallvattnet så den inte är igensatt, stora skruven längst upp till höger
glöm inte stänga av för vattnet innan du skruvar loss den
bild på backventil Backventil/Smutsfilter för FM Mattssons Duschblandare 1000-serien | Rörfokus (rorfokus.se)
börja med att kolla backventilen för kallvattnet så den inte är igensatt, stora skruven längst upp till höger
glöm inte stänga av för vattnet innan du skruvar loss den
bild på backventil Backventil/Smutsfilter för FM Mattssons Duschblandare 1000-serien | Rörfokus (rorfokus.se)
Tack för tips och länkar! Det ser ju inte omöjligt ut.
Nu hittade vi lite spillning från råtta eller sork, så då gick en massa tid på det och jag har inte hunnit prova än.
Nu hittade vi lite spillning från råtta eller sork, så då gick en massa tid på det och jag har inte hunnit prova än.
Rejäl skruv! Vad för slags mejsel har man till en sån? Har ju ingen som är ens en tredjedel av det spåret. Kanske får hitta på nåt. Femkrona och polygrip?T tergo skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Den har nog suttit ett tag skulle jag tro. Badrummet gjordes vid för en tio år sen eller så, av tidigare ägare, så förmodligen sen dess.ådal skrev:
Jag tycker det ser ut som den sitter rättvänd för pip till duschslang är under. Men vad vet jag.
Om inget annat funkar så kan jag ju prova att vända på den
Då är den ju monterad rätt, tänkte ifall den var installerad på ett nytt ställe, vissa modeller kan bete sig på det sättet ifall varm/kall går in på fel.F fedder skrev:
Testa här också, https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/
Ok jag gjorde ett första försök. Tog loss temp vredet (alltså handtaget) men fick inte loss mer under. Ska prova igen när jag samlat mod för lite mer våld och övriga brukare av badrummet slutar titta snett på mig (läs: när hon gått och lagt sig).
Försökte också skruva ur backventilen för kallvattnet som @tergo nämnde men där gick jag bet, den skruven är konträr! Har ju ingen mejsel som passer så jag improviserade lite och böjde sönder diverse föremål med bättre passform än hållfasthet.
Försökte också skruva ur backventilen för kallvattnet som @tergo nämnde men där gick jag bet, den skruven är konträr! Har ju ingen mejsel som passer så jag improviserade lite och böjde sönder diverse föremål med bättre passform än hållfasthet.
En sak jag provade var att strypa varmvattnet och märker då att det fortfarande sprutar, men med mindre tryck. Fick intrycket att om backventilen för kallvatten är igensatt så kommer det inget eller väldigt lite där. Men det sprutar ändå rätt ok när jag stänger av varmvattnet helt. Mellan tummen och näspetaren ungefär hälften så mycket tryck som när både vv och kv kranarna är på. Men det är rätt extrem skillnad i temp på det som kommer ut! Barra varmvatten känns det som.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Problem med duschblandare FM Mattson 9000-serie
Badrum -
Anslutning Duschblandare FM Mattsson/Gustavsberg
Badrum -
Fm mattson duschblandare spärr för varmvatten
Badrum -
Trög och gnisslande fm mattson duschblandare, hur fixar jag det?
Vatten & Avlopp -
"Rengöra" duschblandare FM mattson 9000. Hur få av rattarna på sidan?
Badrum