Huset byggd 1975, hela bottenvåningen är betongplatta på 100 mm cellplast på mark, väldränerad runt om huset. Ingen golvvärme och ingen önskas heller. Håller på med att bila upp ful klinker vid ingången som sitter på 5-10 mm kakelfix och det verkar vara ett tunt lager gummiaktig lim/tätskikt under det (kanske primer?). Resulterande betongytan är väldigt ojämn så jag måste flytspackla innan jag lägger en anpassad torkmatta (tejpad med dubbelhäftande mattejp) för att ersätta det fula klinker.
Så...frågan är, räcker det med golvprimer innan jag flytspacklar eller ska det vara någon annan flytande fuktspärr först (eller istället för primer)? Plattan är som sagt isolerad så fukt är inget större bekymmer men jag läste att vissa golvprimer är diffusionsöppna och finns det fukt i betongen vill jag inte att det stannar under flytspacklen (eller vill jag det?! Jag är osäker!).
Sen undrar jag om torkmattan kan tejpas ner direkt på flytspacklet eller ska det vara någon fuktspärr under som man har med t ex parkett på betong?
Tacksam för all tips!