Hej,

Jag håller på att renovera ett äldre duschrum i källaren, det ska nu bli ett modernt litet badrum med golvvärme (el). I rummet hade jag en av källarens två radiatorer och jag tänkte då naturligtvis flytta radiatorn till andra sidan väggen, alltså ut till hallen för att få upp allmäntemperaturen i källaren.

Sagt och gjort, jag tog in offert från en rörfirma och för 2-3 veckor sedan var dom här och flyttade radiatorn. Nu är den så gott som alltid kall... VAD KAN HA HÄNT?

Fakta och fundering:
Radiatorn är kopplad direkt på hetvattnet, båda raddarna i källaren är det! Rören är (var) ganska grova, runt 25mm i ytterdiameter. När rörmokaren nu flyttade elementet så gick han ner till kanske 15mm kopparrör, min upplevelse är att den kvarvarande grova delen fortsatt är varm, men direkt där dimensionsändringen sker tappar jag värmen. Systemet bygger ju naturligtvis på självcirkulation och jag tänker att motståndet ju ökar enormt av denna ändring?!

Vad göra:
Om mina funderingar kan stämma, vad kan jag göra då? Det känns ju i så fall som att hantverkaren inte gjort ett fackmannamässigt jobb? Han var ju själv ute och tittade på systemet innan jobbet och jag valde inga material utan beställde bara en flytt av elementet så att säga??

Ytterst tacksam för tankehjälp och tips :)
 
Reklamera jobbet!
Är det ett självcirkulationssystem så har du helt klart ett flödesproblem här. Flödet tar ju den lättaste vägen.
Rätt basic kunskap som varje rörmokare bör känna till.
 
Staffans2000
Är elementet fortfarande upphängt högt uppe på väggen?
Har elementventilen bytts?
Är elementet luftat?
 
Kan du testa att stänga de andra elementen i huset och tvinga vattnet till det kalla elementet(ibland kan man ha tur och få det att rulla igång).

Men morderna ventiler fungerar inte så bra att ha i självfallssystem, då är det nog nästan bättre med en 1/2" kulventil i pricip.....
 
Det är självcirkulationssystem, elementet sitter något lägre än vad det gjorde förut (15cm?).
Det är endast två element som är kopplade på denna slinga, båda i källaren så klart! Det som inte flyttats är alltid varmt, det andra kan jag få upp värme i om jag tömmer(luftar) typ 0,5l vatten! Får jag väl igång flödet så verkar det funka!
Har naturligtvis driftstörningar på pannan just nu oxå så att jag tappar tryck typ 2ggr per dag vilket ju gör problemet än mer påtagligt!
 
Det där får du ta med rörisen igen. Fippla med dimensioner på självcirkulerande system gör man inte hur som helst.
 
Har du ventiler på resterande radiatorer kan du ju testa att stänga igen alla lite granna och se om du kan öka flödet till den kalla på det sättet.

Att den sitter lägre borde inte spela någon roll då ett självcirkulationsssytem är gjort för att värmen ska stiga upp till elementen och sedan ramla ned i returen och åter till pannan.
 
Staffans2000
Det är nödvändig att elementet sitter högre än pannan. Annars fungerar inte den termosifona cirkulationen. För elementet hänger ju på källarväggen.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Staffan2000 skrev:
termosifona
Att radiatorer med självcirk ska sitta högre än pannan hade jag koll på.

Men jag hade inte koll på ordet: termosifona :wow:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.