3 623 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Flyttade ladan och förvandlade till energisnålt praktboende - därför säljer de nu
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Energiproffset Stefan Gustavsson flyttade en gammal lada och byggde om till ett unikt energimässigt mästerverk, för honom och hustrun Kristina att bo i. Men nu har de bestämt sig för att sälja.
Du kan läsa artikeln här: Flyttade ladan och förvandlade till energisnålt praktboende - därför säljer de nu
Du kan läsa artikeln här: Flyttade ladan och förvandlade till energisnålt praktboende - därför säljer de nu
Globalt används mer energi till att kyla än till att värma upp, så att flytta till varmt klimat, för att minska sina elkostnader, kan komma att bita en i *****.S sin skrev:
Men kanske är Frankrike en bra plats att bo i, ur det hänseendet.
Kanske för att det bor fler personer i områden där man behöver kyla snarare än värma sina hus. Så summan av husens energianvändning blir större. Känns inte som att energibehovet per hus är större i varma länder?nimhed skrev:
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Jag tänker fortsätta med att tänka energismart även i Italien. Kommer dels att isolera mer än vad de gör i Italien. Stenhus så det blir en tung stomme. Kommer också att köra samma idé som på Sågslätten dvs markkollektor 400 meter slang där jag plockar upp ca 14 grader och kör i golvvärmeslingorna (golvkyla) på sommaren. Dvs ingen VP eller kylmaskin. Kommer att ha nästan exakt samma värmesystem, termiska solfångare och vattenmantlad kamin. Elen är dyr i Italien så det ska vi försöka använda så lite som möjligt. Solceller blir det för att täcka det dagliga behovet, ingen bra affär att sälja el in på nätet.nimhed skrev:
Bra jobbat med detta hus! Lycka till med det nya, kul med nya projekt! 😁Mossen stefan skrev:Jag tänker fortsätta med att tänka energismart även i Italien. Kommer dels att isolera mer än vad de gör i Italien. Stenhus så det blir en tung stomme. Kommer också att köra samma idé som på Sågslätten dvs markkollektor 400 meter slang där jag plockar upp ca 14 grader och kör i golvvärmeslingorna (golvkyla) på sommaren. Dvs ingen VP eller kylmaskin. Kommer att ha nästan exakt samma värmesystem, termiska solfångare och vattenmantlad kamin. Elen är dyr i Italien så det ska vi försöka använda så lite som möjligt. Solceller blir det för att täcka det dagliga behovet, ingen bra affär att sälja el in på nätet.
bilder på nya huset?Mossen stefan skrev:Jag tänker fortsätta med att tänka energismart även i Italien. Kommer dels att isolera mer än vad de gör i Italien. Stenhus så det blir en tung stomme. Kommer också att köra samma idé som på Sågslätten dvs markkollektor 400 meter slang där jag plockar upp ca 14 grader och kör i golvvärmeslingorna (golvkyla) på sommaren. Dvs ingen VP eller kylmaskin. Kommer att ha nästan exakt samma värmesystem, termiska solfångare och vattenmantlad kamin. Elen är dyr i Italien så det ska vi försöka använda så lite som möjligt. Solceller blir det för att täcka det dagliga behovet, ingen bra affär att sälja el in på nätet.
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Tagat nya tråden om huset i Italien "Villalfonsina Wine"