Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
jag har idag ett ftx-aggregat från 90-talet, ett pbh cba-125. Huset byggdes -85 och då satt en ctc master 103 som byttes till ctc excellent och ftx ca -95.
Jag tänkte nu sätta ett nytt ftx-agg på vinden och renovera tvättstugan där ftx står idag.
Från tvättstugan går ett schakt rakt upp på vinden med uteluft, avluft och tilluft. Dessa går rakt upp utan grenar. Frånluften har en gren precis vid ingången till ftx idag och vidare upp till vinden där övriga grenar ansluter.
Min plan är att helt enkelt kapa rören på vinden och koppla in i nya aggregatet där istället. Frånluften får en böj istället för t-röret vid gamla agg och flödet i schaktet reverseras och kopplas till nytt agg på vinden.
Kan jag utgå från den vetilationsdimensionering som gjordes -85?
Planlösningen är samma som då.
Hur dåligt är det att använda flexibla rör närmast (max 1m) aggregatet? Jag misstänker att det blir ordentligt pyssligt att dra stela rör hela vägen.
Idag sitter 125mm stammar och inte 160mm som man väl drar idag. Spelar det någon roll med mina flöden? Bör jag helst sätta förminskningen så nära eller långt ifrån agget?
Tänkt sätta en rotationsväxlare.
Förslag på agg?
Har jag tänkt rätt?
Bifogar ventilationsdimensionering och ventiiationsritning.
Jag tänkte nu sätta ett nytt ftx-agg på vinden och renovera tvättstugan där ftx står idag.
Från tvättstugan går ett schakt rakt upp på vinden med uteluft, avluft och tilluft. Dessa går rakt upp utan grenar. Frånluften har en gren precis vid ingången till ftx idag och vidare upp till vinden där övriga grenar ansluter.
Min plan är att helt enkelt kapa rören på vinden och koppla in i nya aggregatet där istället. Frånluften får en böj istället för t-röret vid gamla agg och flödet i schaktet reverseras och kopplas till nytt agg på vinden.
Kan jag utgå från den vetilationsdimensionering som gjordes -85?
Planlösningen är samma som då.
Hur dåligt är det att använda flexibla rör närmast (max 1m) aggregatet? Jag misstänker att det blir ordentligt pyssligt att dra stela rör hela vägen.
Idag sitter 125mm stammar och inte 160mm som man väl drar idag. Spelar det någon roll med mina flöden? Bör jag helst sätta förminskningen så nära eller långt ifrån agget?
Tänkt sätta en rotationsväxlare.
Förslag på agg?
Har jag tänkt rätt?
Bifogar ventilationsdimensionering och ventiiationsritning.
Jag har ungefär samma planer och funderingar. För mig blir det lite annorlunda då jag har en minimaster som är en ftx och köksfläkt i ett.
Att dimensionen på rören är mindre borde medföra att fläkten får jobba lite hårdare (ev lite större aggregat/högre fart på fläktarna på grund av högre tryckfall) samt att ljudet blir högre än ett nytt system med större kanaler. Det borde inte bli någon skillnad vad gäller ljud mot hur det är idag.
Att välja aggregat är däremot en djungel och jag hoppas att någon annan som är kunnig kan hjälpa till med förslag med för och nackdelar.
Att dimensionen på rören är mindre borde medföra att fläkten får jobba lite hårdare (ev lite större aggregat/högre fart på fläktarna på grund av högre tryckfall) samt att ljudet blir högre än ett nytt system med större kanaler. Det borde inte bli någon skillnad vad gäller ljud mot hur det är idag.
Att välja aggregat är däremot en djungel och jag hoppas att någon annan som är kunnig kan hjälpa till med förslag med för och nackdelar.
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Tack!
Jag har kikat på heru ec 100 som många verkar använda. Huset behöver flöden kring 50l/s, 155 kvm hus i två plan.
Det måste väl vara tillräckligt stort agg? Eller finns det starka skäl att överdimensionera mer och gå upp till heru 130?
Fläktwoods och systemair verkar ju ha lite modernare styrpaneler, men det ser jag inte någon stor fördel i. Är det några andra markanta skillnader?
Är heru av bra kvalitet?
Jag har kikat på heru ec 100 som många verkar använda. Huset behöver flöden kring 50l/s, 155 kvm hus i två plan.
Det måste väl vara tillräckligt stort agg? Eller finns det starka skäl att överdimensionera mer och gå upp till heru 130?
Fläktwoods och systemair verkar ju ha lite modernare styrpaneler, men det ser jag inte någon stor fördel i. Är det några andra markanta skillnader?
Är heru av bra kvalitet?
Hur har det gått, har du blivit något klokare på vilket FTX aggregat du ska köpa?F fredrik.johansson skrev:Tack!
Jag har kikat på heru ec 100 som många verkar använda. Huset behöver flöden kring 50l/s, 155 kvm hus i två plan.
Det måste väl vara tillräckligt stort agg? Eller finns det starka skäl att överdimensionera mer och gå upp till heru 130?
Fläktwoods och systemair verkar ju ha lite modernare styrpaneler, men det ser jag inte någon stor fördel i. Är det några andra markanta skillnader?
Är heru av bra kvalitet?
Jag har besökt en mässa i Piteå (Nolia) för några veckor sedan och pratade med en säljare där om lämpligt FTX aggregat. Denne förordade (naturligtvis) sitt aggregat att vara det bästa. De fördelar han framförde med VillMaster RDAF från Fläktwoods är att det kan utrustas med förvärmare före värmeväxlaren vilken (enligt säljaren) är nödvändigt när det är kallare än -20 till -25 grader under en tid. Har aggregatet inte denna funktion så kan det frysa ihop. Sen om det är nödvändigt för att aggregatet är felkonstruerat eller att alla tillverkare har något problem vet jag inte.
Det jag också har funderat på är om man ska eftersträva ett aggregat som har påsfilter eller kompaktfilter (likt som det är på bilar). Är det någon här som förordar det ena eller det andra? Traditionellt har jag för mig att det har varit påsfilter men nykonstruktioner kommer mer och mer med kompaktfilter.
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Ahh, stora nolia, det var några år sedan jag var där, trevligt! Det kommer bli ett heru 100. Har fått bra tips och råd från Alig ventilation.
Jag har förberett en del rördragning och plats på vinden så att byterFörvärmning av tilluften känns onödigt här i Skåne, men i Norrbotten verkar det ju inte orimligt.
Jag har förberett en del rördragning och plats på vinden så att byterFörvärmning av tilluften känns onödigt här i Skåne, men i Norrbotten verkar det ju inte orimligt.
F fredrik.johansson skrev:Ahh, stora nolia, det var några år sedan jag var där, trevligt! Det kommer bli ett heru 100. Har fått bra tips och råd från Alig ventilation.
Jag har förberett en del rördragning och plats på vinden så att byterFörvärmning av tilluften känns onödigt här i Skåne, men i Norrbotten verkar det ju inte orimligt.
Fördelen med att gå upp i aggregatstorlek är att du inte belastar fläktar och motor lika mycket (lägre varvtal ger samma flöde). Du får även en möjlighet att forcera systemet bättre (tillfälligt högre flöde).
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Absolut, men i mitt fall så får jag inte upp 130 genom vindsluckan...
Tror att Heru blir bra för din del.F fredrik.johansson skrev:Ahh, stora nolia, det var några år sedan jag var där, trevligt! Det kommer bli ett heru 100. Har fått bra tips och råd från Alig ventilation.
Jag har förberett en del rördragning och plats på vinden så att byterFörvärmning av tilluften känns onödigt här i Skåne, men i Norrbotten verkar det ju inte orimligt.
Angående förvärmning så tror jag inte heller du har något behov av det. I Skåne är det väl sällan under 20 allt för många gånger på ett år.
De hade ett Nolia-pris på VillaMaster aggregatet fram till sista augustis och det är konkurrenskraftigt jämfört med priserna jag hittar på nätet. Jag har inte behov/tänkt byta förrän nästa vår/sommar så frågan är om jag ska köpa och lägga upp det på vinden utan inkoppling eller ej. Byter jag tidigare åker jag på att byta fläkten i köket också vilket jag inte hade tänkt.
Säljaren försöker lura dig att köpa deras aggregat.S spendera skrev:Hur har det gått, har du blivit något klokare på vilket FTX aggregat du ska köpa?
Jag har besökt en mässa i Piteå (Nolia) för några veckor sedan och pratade med en säljare där om lämpligt FTX aggregat. Denne förordade (naturligtvis) sitt aggregat att vara det bästa. De fördelar han framförde med VillMaster RDAF från Fläktwoods är att det kan utrustas med förvärmare före värmeväxlaren vilken (enligt säljaren) är nödvändigt när det är kallare än -20 till -25 grader under en tid. Har aggregatet inte denna funktion så kan det frysa ihop. Sen om det är nödvändigt för att aggregatet är felkonstruerat eller att alla tillverkare har något problem vet jag inte.
Det jag också har funderat på är om man ska eftersträva ett aggregat som har påsfilter eller kompaktfilter (likt som det är på bilar). Är det någon här som förordar det ena eller det andra? Traditionellt har jag för mig att det har varit påsfilter men nykonstruktioner kommer mer och mer med kompaktfilter.
En förvärnare kommer öka din elförbrukning en heldel.
Jag kör ett heru 130 på kallvinden.
Har ingen förvärmare däremot eftervärmare.
Men eftervärmaren behöver inte användas nör flödena är rätt justerade.
Det har fungerat fint och jag bor i luleå så -30 och kallare förekommer ju.
Jag installerade för ca 10år sen. Hänt en gång att aggregatet frös men det var pga drivremmen hoppade ur sitt läge mitt i kalla vintern.
Säljare vill väl alltid att man ska köpa produkten de säljer, annars vore det tjänstefel.T TheGame skrev:Säljaren försöker lura dig att köpa deras aggregat.
En förvärnare kommer öka din elförbrukning en heldel.
Jag kör ett heru 130 på kallvinden.
Har ingen förvärmare däremot eftervärmare.
Men eftervärmaren behöver inte användas nör flödena är rätt justerade.
Det har fungerat fint och jag bor i luleå så -30 och kallare förekommer ju.
Jag installerade för ca 10år sen. Hänt en gång att aggregatet frös men det var pga drivremmen hoppade ur sitt läge mitt i kalla vintern.
Bra att ditt aggregat har fungerat för dig, det är svårt att få oberoende information för vilka som fungerar bra.
Säljaren berättade att de installerat ett annat fabrikat (vet ej vilket) i ett hus i Voggatjålme utan möjlighet till förvärme. Det hade frusit ihop flera gånger under första vintern och inte velat fungera så de fick byta ut det aggregatet.
VillaMastern som jag tittat på är utrustad med förvärme, eftervärme och fuktsensor. Man kan ställa in när förvärmen ska vara aktiv och normalt är det när det är kallare än -20 (säljaren hade ändrat till -25 på sitt aggregat). Som jag förstod manualen går förvärmen under vissa perioder när det är kallare än inställt värde, den värmer inte konstant för då skulle det vara en riktig energibov som du skriver.
Det är svårt att veta vilket aggregat man ska välja .
Minimastern som sitter i huset nu har (vad jag vet) fungerat ok under de år den suttit men nu börjar det kännas att den gjort sitt och speciellt när vi har planer på att renovera köket.
Menade att säljaren lurar att det måste vara förvärmareS spendera skrev:Säljare vill väl alltid att man ska köpa produkten de säljer, annars vore det tjänstefel.
Bra att ditt aggregat har fungerat för dig, det är svårt att få oberoende information för vilka som fungerar bra.
Säljaren berättade att de installerat ett annat fabrikat (vet ej vilket) i ett hus i Voggatjålme utan möjlighet till förvärme. Det hade frusit ihop flera gånger under första vintern och inte velat fungera så de fick byta ut det aggregatet.
VillaMastern som jag tittat på är utrustad med förvärme, eftervärme och fuktsensor. Man kan ställa in när förvärmen ska vara aktiv och normalt är det när det är kallare än -20 (säljaren hade ändrat till -25 på sitt aggregat). Som jag förstod manualen går förvärmen under vissa perioder när det är kallare än inställt värde, den värmer inte konstant för då skulle det vara en riktig energibov som du skriver.
Det är svårt att veta vilket aggregat man ska välja .
Minimastern som sitter i huset nu har (vad jag vet) fungerat ok under de år den suttit men nu börjar det kännas att den gjort sitt och speciellt när vi har planer på att renovera köket.
Kan det vara så att det är fråga om en plattvärmeväxlare? Där har jag hört att luften måste förvärmas.
Heru är iaf en roterande och det är lite annorlunda.
Sen undvik ventilationsaggregat som används som köksfläkt, det låter inte trevligt med en massa fett och matos där om mam säger så.
Säljaren pratar efter sin erfarenhet och till fördel för sin produkt. Som jag skrev var deras erfarenhet att förvärme behövs för att inte aggregatet ska frysa ihop under långvarig kyla.T TheGame skrev:Menade att säljaren lurar att det måste vara förvärmare
Kan det vara så att det är fråga om en plattvärmeväxlare? Där har jag hört att luften måste förvärmas.
Heru är iaf en roterande och det är lite annorlunda.
Sen undvik ventilationsaggregat som används som köksfläkt, det låter inte trevligt med en massa fett och matos där om mam säger så.
Det är frågan om en roterande värmeväxlare, minimastern som jag har idag är en plattvärmeväxlare. (Vid avfrostning stänger den tilluften under ca: 5 min, under tiden cirkulerar den även luften på tilluftsidan för att tina frånluftsdelen som fortsätter som vanligt (ingen extra värme behövs)).
Jag vill inte ha ett igenfruset aggregat uppe på vinden som sedan tinar och blöter ner allt under. Men säger du att Heru'n också funkar så är det helt klart värt att titta vidare på det aggregatet.
Det sitter en Fläktfabriken FTX på min vind ( korsväxlare ) när vi flyttade in så var den i drift , december kom och helt plötsligt steg EL-förbrukningen med ca 50kw dygnet , höll på att smälla av , vad var det ? kollade allt , det var aggregat som har en förvärmning på 1800W för att inte frysa ihop på den varma sidan med fuktig luft , kopplade ur värmen , vet faktiskt inte om den fryser till vid minusgrader nu . har inte kollat , men bör nog göra det till vintern
Det är helt klart värt att kolla upp hur det aggregatet fungerar.R rävlyan skrev:Det sitter en Fläktfabriken FTX på min vind ( korsväxlare ) när vi flyttade in så var den i drift , december kom och helt plötsligt steg EL-förbrukningen med ca 50kw dygnet , höll på att smälla av , vad var det ? kollade allt , det var aggregat som har en förvärmning på 1800W för att inte frysa ihop på den varma sidan med fuktig luft , kopplade ur värmen , vet faktiskt inte om den fryser till vid minusgrader nu . har inte kollat , men bör nog göra det till vintern
Får du ingen avfrostning under vinter fryser frånluften igen. Det sker normalt om det blir kallare än ca: -5. Får du ingen avfrostning tycker jag att du borde märka det med hög luftfuktighet och övertryck inne.
Det var bara det att den typen inte frostar av utan låg till konstant 24/7 , simpel drift , får se om jag bygger in en tryckvakt för fläkt , har en som ligger i förrådet , mekat vent rätt mycket på el och styrsidanS spendera skrev: