Vi bor just nu i bostadsrätt i väntan att rätt hus ska dyka upp. Jag har stått i stadens bostadskö i 20 år och kan rätt lätt få tag i en hyresrätt den vägen. Jag försöker lista för och nackdelar med att sälja bostadsrätten och flytta till hyresrätt i väntan på rätt hus.

Fördelar

+ Ingen ångest (marknadsrisk) från det att kontraktet på huset är påskrivet tills bostadsrätten är såld.

+ Vi kommer att veta exakt hur mycket pengar vi har till husköpet.

+ Lätt att bara säga upp hyresrätten när det är dags att flytta till hus.

Nackdelar

- Två flyttar, med kostnader och jobb.

- Risk för tveksamma grannar (kanske min fördom om hyresrätter?)

- Oklart om det finns någon parkering att hyra

- Vi får betala vinstskatt på vinsten från bostadsrätten

- Högre hyra i hyresrätten än avgift+lån i bostadsrätten

- Min kötid i bostadskön går upp i rök

Finns det någon aspekt som jag glömt? Någon som gjort samma sak i samband med husköp?

A
Marknadsrisk. Du riskerar att sälja nuvarande bostadsrätt i en nedåtgående trend, och riskerar att behöva köpa huset när priserna hunnit stiga igen. Det optimala är givetvis att sälja på topp och köpa när det är billigt, för den som har kristallkulan till hands...

Man kan (tydligen?) ansöka om preliminärt uppskov om man har för avsikt att köpa bostad senast året efter att man sålt. Kan ju vara värt att lägga till.

Att slippa stressen över att man ”måste” hitta ett hus inom en specifik tidsram kan ju vara värt en hel del och dessutom bättra på chansen att hitta ett hus man verkligen vill ha!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.