Hej,

Är igång och renoverar att 60-tals hus, 1-plans med full källare. Då den ena väggen i vardagsrummet vid ett senare (något år) tillfälle skall få nya fönster och en dubbeldörr till trädgården vill jag redan nu byta radiator till en som är kortare och djupare, typ TP33. Den gamla skall flyttas till källaren där den skall komplettera en liten radiator för att ge rummet lite bättre värme.
Mina frågor är då:
Kan jag kapa vattenrören till/från radiatorn, som det sitter nu, och förlänga med t.ex. kopparrör?
Hur gör jag i så fall detta på smidigast sätt?
Då den gamla radiatorn kommer att monteras i källaren, rakt under den nya i vardagsrummet, kan jag då sätta en T-koppling på till/från-vattnet och parallell koppla dem?
Det behövs säkert fylla på vatten i systemet. Hur gör man det?

Huset har fjärrvärme om det gör någon skillnad på svaren.

Tackar ödmjukast för idéer och svar.
 
Det finns kopplingar som löser dina problem. Men utan mer specifik information är det svårt att råda mera. Rita, fotografera och berätta :)
 
Inga problem.
Se bara till att du inte får några luftfickor i rören som hindrar cirkulationen.
Sätt radiatorns luftskruvsände några millimeter högre än inloppet så vet du att hela radiatorn blir vattenfylld.
Om ditt system är underdimensionerat kan utbyggnaden innebära problem när du sätter en radiator till på stammen/slingan.
Fjärrvärmen spelar ingen roll i sammanhanget.
Kopplingar köper du billigast hos tex Rinkaby rör eller Sigro. Under halva priset mot bygg och VVS handeln, men du måste veta vad du ska ha.
Köp kvalitetskopplingar! Köp inga lågprisvarianter som säljs under eget namn på varuhuset.
Se till att det blir tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.