Vi har lagt ett bud på en fastighet (bebyggd lantbruk med lada) som är till salu tillsammans med en annan (småhustomt). Pantbrev en på 1 275 000 ligger på båda fastigheterna och de är samtaxerade. Vi har lagt ett bud på den första men ägarnas bank har sagt att de då måste flytta över all pant till fastigheten med bostadshuset genom en relaxering. Då säger banken (enligt ägarna) att de inte kan sälja huset för mindre än 1.4 milj. Utgångspriset för båda fastigheterna tillsammans är 1.5. Vi har lagt ett bud på 500 000 på marken.

Kan de på något sätt lämna pantbrev på fastigheten vi vill köpa? Eller döda och teckna nytt?

Jag förstår inte varför banken ska ha synpunkter på det. Så länge försäljningspriset medför att kunden kan lösa sin lån bör de inte ha något att invända.

D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte varför banken ska ha synpunkter på det. Så länge försäljningspriset medför att kunden kan lösa sin lån bör de inte ha något att invända.
Det var det vi tänkte också, så om de inte amorterat sedan de köpte borde de behöva sälja för minst 1, 275?

Men om det är fallet och de är oroliga att de inte kan få ut den summan om inte markfastigheten är med. Finns det något vi kan göra för att underlätta för dem?

Hade jag varit dem hade jag tagit de 500 000 vi betalar och antingen betalat av på lånet eller möjligtvis använt som kontantinsats på nästa hus. Marken har ett värde på ca 300 000 enligt lantmäteriet men det var när skogen fanns kvar så jag tycker vi är rätt generösa med priset. Men vet inte hur vi kan locka dom att sälja när det verkar sitta rätt mycket i att det är för krångligt att bryta samtaxering och flytta pantbreven.

Hemmakatten
Säljaren har högre lån än köpeskillingen. Banken riskerar att inte få lånet återbetalt och nekar försäljning. Banken menar också att säljaren inte har garantier för de olösta lånen.

I förlängningen om något/några år och när/om fastighetsägaren inte längre kan betala av på lånen, så har banjen lättare att acceptera en förlust. Men uppenbarligen inte i dagsläget.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Säljaren har ju betalt för att ta ut pantbreven (Om inte det gjordes av tidigare ägare). Så det är väl ganska skäligt att de får följa med den fastigheten säljarna behåller om de kan tänka sig behålla den ena fastigheten. Om planen egentligen är att sälja båda fastigheterna, så har de kanske köpt eller planerat att köpa en annan fastighet som de behöver en kontantinsats till. Det kan också utöver Lånen ligga försäljningskostnader(Mäklararvode o marknadsföring, styling etc) och även bli skatt på ev vinst, vilket ev gör att de ”behöver” få 1,4 mj för att få till hela kalkylen med både försäljning och kanske eventuellt köp.

Det är ju ingalunda nåt ovanligt med höga lån uttagna på lägre pantbrev........Idag lär det ju inte gå men för 10-15 år sen var det nog inga större problem att låna på dåliga grunder..........

Delen som överstiger pantbrevet har väl inget med försäljningen att göra? Eller skulle banken säga nej för att de skulle sakna teckning för blanco-delen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.