Hej!

Jag håller på att planera för nya köksstommar i mitt kök och har stött på ett litet problem. Jag skulle behöva flytta en öppning i köket ca 20 cm till vänster om bild för att få plats med stommarna (60cm djup), som är tänkta att placeras precis efter öppningen (se höger om öppning på bild).

Jag misstänker att en del av väggen vid öppningen är gjord av mjukbetong, vilket gör att det borde vara möjligt att öppna upp och justera väggen. Dock är jag inte helt säker på väggens konstruktion och bärighet.

Så jag undrar:
1. Vad krävs för att flytta öppningen 20 cm?
2. Hur tar jag reda på exakt vad väggen är gjord av och om det är säkert att justera öppningen?
3. Om det skulle visa sig vara för svårt eller komplicerat att flytta öppningen, finns det andra lösningar för att optimera platsen för köksstommarna?

Tacksam för alla tips och råd!

• Öppning i en vit vägg mellan två rum med synligt trägolv och en dörröppning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara en lägenhet så du kan ju börja med att fråga styrelsen. Annars borde ritningar etc finnas på Stadsbyggnadskontoret eller motsvarande enhet i kommunen. En gissning baserat på takhöjd och överluft är att lägenheten är från första decenniet av 1900-talet, och då är väggen troligen av tegel eller trä med vassmatta och puts (kloasongvägg) - inte betong.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.