Bor i en Smålandsvilla där lamputtagen är placerade på väggen istället för i taket. Detta är sjukt irriterande så skulle därför vilja flytta i alla fall ett par av dem.
Jag vill inte bygga nytt innertak och inte heller riva ner befintliga takskivor. Däremot har jag rivit ner gipsskivan på väggen för att sätta OSB men funderar på var man ska dra röret.
Någon som har tips på hur man kan göra?
(Och nej, kommer inte göra eldragningen själv men vill veta om man kan förbereda genom att borra hålen.)
Jag vill inte bygga nytt innertak och inte heller riva ner befintliga takskivor. Däremot har jag rivit ner gipsskivan på väggen för att sätta OSB men funderar på var man ska dra röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips på hur man kan göra?
(Och nej, kommer inte göra eldragningen själv men vill veta om man kan förbereda genom att borra hålen.)
Just detta jag vill undvika med fula kabellister och att behöva dra långa sladdar till varenda lampa.S Slugge skrev:
Funderar på om man kan borra ett hål i taket, utanför regeln, och dra röret där. Hålet kommer i alla fall att döljas av osb+gips som bygger ut.
Jorden är bara tillfälligt urkopplad.
Anade du skulle skriva så. Menar mest att det i princip är omöjligt att få vartenda takuttag att hamna precis där man vill ha det. Vad finns ovanför, våning 2 eller vind? Hur långt bort hade du tänkt placera uttaget?Kire87 skrev:
Elektrikern har nu löst mitt problem genom att borra hål för lamputaget i taket, borra hål i regeln, föra ett snöre med hjälp en tumstock mellan hålen ovan takskivan och därefter dra igenom flexslangen.
Så nu är alla glada och nöjda och jag slipper fula kabeldragningar på taket
Så nu är alla glada och nöjda och jag slipper fula kabeldragningar på taket