Hej!
Vi flyttade till ett hus som tidigare ägarna renoverat nyligen innan vår inflytt. Tyvärr så har de placerat köksön märkligt enligt mitt tycke, och på grund av placeringen så har vi ny en pelare mellan köksö och soffa som förhindrar passering samt inget utrymme för större matbord. Så, min fråga är hur komplicerat och hur dyrt det kan tänkas bli att flytta denna köksö 40 centimeter? I köksön är både diskho och spishäll, samt fläkt över spishällen.

• Kök med träinredning och köksö med diskho och spishäll; en pelare placerad mellan köksö och soffa, och ett matbord vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet ju inte exakt hur köksön är byggd, men jag tror det kan bli dyrt eftersom du behöver både snickare, elektriker och rörmokare. I värsta fall 50 000 - 100 000 kr mellan tummen och pekfingret. Såvida det inte bara är att lyfta upp den, men det beror mycket på hur den är byggd också.

BirgitS
Det beror även på hur golvet är gjort. Är det ett golv med trä i som rör sig över året när luftfuktigheten ändras så får man normalt inte ha golvet under en köksö, eftersom köksön hindrar rörelsen. Det innebär att golvet kan sluta mellan täckskivor/sockel och skåpens ben och så finns det inget under köksön, eller så är det stora hål kring benen för att tillåta att golvet rör sig runt benen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.