Hej,


I samband med pågående köksrenovering ska blandaren flyttas ca 56cm från nuvarande position. Det innebär att vattenrören hamnar helt fel. Vad är det enklaste sättet att gå tillväga för att leda om dem? Är det tillåtet att endast dra soft-PEX / flätad PEX hela vägen från lämpligt ställe? För tillfället sitter isolerade kopparrör.

Mvh
 

Bästa svaret

Tillåtet med pex i köket men dubbelkolla med en röris. Säker vatten har statistik som visar att försäkringsärendena för läckage ökar och förespråkar att man använder sig av en auktoriserad rörmokare för att försäkringen ska gälla. tänk redan nu på översvämningsskydd eller läckagebrytare medans ni ändå är på gång.

Jag lever dock inte som jag lär tyvärr, men jag förmedlar gärna informationen.

file:///C:/Users/HP/Downloads/S%C3%A4kra%20k%C3%B6ket%20mot%20vattenskador.pdf
 
Tackar för tips.

Nu har ytterligare ett problem uppstått. Vattenrören är utanpåliggande och är fästa på vägen på 6 respektive 14cm från golvet. Det innebär att stommarna som bygger 8cm från golvet tar i. Jag hade tidigare tänkt kapa i stommarna för rörgenomdragning i skåpen, men inser nu att det kanske finns enklare sätt.

Som jag ser det är mina alternativ:

1. Flytta rören närmare golvet / Dra rören parallellt fast horisontellt längs golvet. (Tillåtet? Skulle innebära att de fästs i golvet.

2. Regla ut stommarna från väggen.

3. Höja hela köket ca 8cm.


Alternativ 1 är betydligt mer lockande men vill hålla mig till branschrekommendationer. Skulle jag kunna helt enkelt dra om rören att gå längs golvet?
 
Varifrån kommer rören? Går de inte att dra om så de kommer upp på rätt ställe?
 
Rören kommer genom väggen 2m till vänster om blandaren. Har tidigare gått i sockeln men med lägre sockel ryms de inte längre. Har dock hittat en lösning tror jag. Sänker rören och sätter 40cc rörhållare. Då behöver jag bara kapa lite i stommen längst till vänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.