Har köpt ett åskskydd för både el+tele, vilket nästan kräver att telelinan kommer in bredvid elcentralen. För att slippa en lång potentialutjämningsledare inne.

Fast här kommer telelinan såklart in på fel sida av huset (luftledning). Det verkar vara piece of cake att kapa vid husväggen och dra om de två trådarna till andra sidan av huset.
Ringde Telia som säger att dom ansvarar fram till första jack...men det lär ju kosta flis att dom ska komma och dra om. Hur hade ni gjort...?
 
gluecifer skrev:
Har köpt ett åskskydd för både el+tele, vilket nästan kräver att telelinan kommer in bredvid elcentralen. För att slippa en lång potentialutjämningsledare inne.

Fast här kommer telelinan såklart in på fel sida av huset (luftledning). Det verkar vara piece of cake att kapa vid husväggen och dra om de två trådarna till andra sidan av huset.
Ringde Telia som säger att dom ansvarar fram till första jack...men det lär ju kosta flis att dom ska komma och dra om. Hur hade ni gjort...?
Ahrmm...

Jag brukar inte hänga upp mig för mycket över "televerket"!
Själv hade jag klippt, skarvat och dragit nytt.
Men jag hade varit väldigt noga med att inte kortsluta trådarna. Det är inte hela världen om man gör det, men om kortslutningen är långvarig nog så ryker skyddet i närmaste telestation, och då får man vackert med mössan i hand ringa och be om hjälp...

Skarva med Scotchloc´s "fiskögon", och försök att skaffa en sådan där löjlig "kopplingsdosa" som gamla televerket brukade använda så kommer dom aldrig att ifrågasätta installationen!
(En liten låda som är öppen i botten och har en fläns med spikhål i toppen.)
 
Kortslutning upplevs av stationen som att du har lagt av luren. På vissa (äldre??) stationer blir man då bortbruten om luren varit avlagd en längre tid.

Det är med andra ord inget problem med att hantera trådarna ganska ovarsamt.
 
;) Skönt att ha lite stöd i ryggen när man skarvar då hehe....

Fast var hittar man såna kopplingsdosor???
 
Tråden som nu hänger i luften ute, är lite grövre och stelare. Men det är väl inte så stora strömmar att man inte kan ha tunnare?
 
Ja, det stod nåt om att hålla isär trådarna i anvisningen. Köpte åskskydd för el/tele på http://www.centroson.se/ThunderGuard.html , ganska lättinstallerat får jag säga.

patric skrev:
Tänk bara på att använda olika kablar till den oskyddade inkommande telen och den skyddade sidan,,,ett ganska vanligt fel är att man har använt en 2pars ledning till båda.

Och du måste också hålla isär kablarna med minst 15cm om jag inte minns helt fel
 
Den grövre tråden på utsidan, är grov för att den skall tåla att hänga i en stolpe, grovheten är alltså mer av mekanisk karaktär än elektrisk.
 
Nedu!

Telia flex/eltel får inte hänga nått i stolpe utan bärlina. Däremot är den lite äldre 2pars tråden grövre än den nya 2 och fempararen. De nya passar betydligt bätttre i kk plint
 
Den lite grövre tråd som hänger i luften nu, går till en krok/ögla i väggen och är sedan virad en massa varv runt sig själv för att den inte ska släppa, sen in i huset.
 
Charlie skrev:
Helt OT: Läste följande på centrosons hemsida (som det hänvisades till ovan):
Kabel från utomhus-TV-antenn ska alltid ledas på utsidan av huset och kan ledas in i huset på två olika sätt:  
...
2). Om huset saknar fasta inledningsskydd leds TV-kabeln in via en skarvkontakt utanför huset som man separerar minst en halv meter vid risk för åska. Slår blixten ned i TV-antennen leds blixtströmmen inte in i huset utan bildar en ljusbåge mellan TV-kabeln och marken utanför byggnaden.


Och jag som alltid undrat varför antennkablen på mitt hus dragits utanpå fasaden, skarvad strax ovanför mark och sen upp igen för att gå in i huset. Har länge haft planer på att göra om eftersom det inte är så snyggt och dessutom varit onödigt långa kabelvägar.
Men tänk vad man får lära sig!!
Hej

Om någon tror att en kabelböj nära marken skulle skydda mot åska, blir jag mörkrädd, det enda som skyddar mot åska, är en korrekt installation enl dokref. i tråden om potentialutjämning i ämnesgruppen Teknik.
Jag tittade på de dokument som leverantören här ovan har publicerat i ämnet och blir ännu mera mörkrädd då de endast talar om att vara noggrann vid installationen för att uppnå lågt övergångsmotstånd, utan att nämna hur beräkning av max tillåtet spånningsfall ska utföras, ej heller nämner de vikten att uppnå en låg reaktiv induktans i jordsystemet. Jag påstår att en amatör ej ska syssla med att försöka installera åskskydd. Ex. har inte amatören tillgång till de mätinstrument som behövs för verifiering av installationen.

mvh Christer
 
gluecifer skrev:
Den lite grövre tråd som hänger i luften nu, går till en krok/ögla i väggen och är sedan virad en massa varv runt sig själv för att den inte ska släppa, sen in i huset.
Är du säker på det så att det inte är vajern som är lindad och kabeln som hänger under går rakt in? Så ska det åtminstånne vara gjort
 
Jag kontaktade en firma som var uttalad expert på åskskydd för en tid sedan, skickade in papper på hur elen i vårt hus såg ut. Sen hörde jag inget på nån månad, ringde och pratade med en anställd som förvånad ursäktade och skulle stöta på. Tror jag ringde 2 ggr till med nån månads mellanrum, sen tröttnade jag när jag fick till svar att jag själv skulle ringa till den som höll på att konstruera skydden. Sen hittade jag Centroson. Tror inte produkten är dålig, utan som du säger installationen gör en del.

viker skrev:
Hej

Om någon tror att en kabelböj nära marken skulle skydda mot åska, blir jag mörkrädd, det enda som skyddar mot åska, är en korrekt installation enl dokref. i tråden om potentialutjämning i ämnesgruppen Teknik.
Jag tittade på de dokument som leverantören här ovan har publicerat i ämnet och blir ännu mera mörkrädd då de endast talar om att vara noggrann vid installationen för att uppnå lågt övergångsmotstånd, utan att nämna hur beräkning av max tillåtet spånningsfall ska utföras, ej heller nämner de vikten att uppnå en låg reaktiv induktans i jordsystemet. Jag påstår att en amatör ej ska syssla med att försöka installera åskskydd. Ex. har inte amatören tillgång till de mätinstrument som behövs för verifiering av installationen.

mvh Christer
 
Precis, det är synnerligen viktigt skydden installeras korrekt, samt att du har en noggrant gjord plan för hur jordsystemet ser ut/ska se ut efter modifiering. Exempelvis kan det skita sig rejält om det är för hög resistans i PEN/PE-ledarens anslutning mot jord vid transformatorn. Detta har man normalt inte har en aning om, utan kontrollmätning av nätägaren!!
 
T
Få se - hur var det nu:

Televerkets EVS (självbärande lina 0,7area/ 1 par dragkraft 90 kg) dras från stolpe till hus och sätts fast med s.k spännhank i stolpe och yttervägg- får fortfarande dras fram.

Televerkets EVL ( 2 pars med bärlina,  0,5area  2 pars dragkraft c:a 350 kg) får dras från stolpe till hus-men öglan från linan får bara monteras på vägg, MEN INTE med ögla mot skorstensband (faller träd vid storm mot denna ledning åker skorstenen ned !)

EVL kan också sättas fast i spännhank, ska dras igenom zick-zack:en i spännhanken-därefter 3 varv runt spännhankens avslut och avsluta med isolertejp.

Stationsspänningen varierar mellan 36 till 48V likspänning, ringsignalen varierar mellan 70-100V växelspänning beroende på ledningslängd, det är ingen fara att kortsluta teleledningen, men AXE stationer kan slå ifrån under en viss tid som skydd vid kortis eller om ena ledaren går mot jord.

Ev åskskydd sätts på fasaden närmast anslutningen till inkommande luft-teleledning, telia själva kör med gasurladdningsrör mot jord , jorden dras utanpå väggen ned och kopplas mot "jordankare. Typen av åskskydd kan man diskutera flitigt, en direktträff förintar alla kända märken, när man skrapat ned bränd utrustning från väggen som slungats från ett rum till ett andra förstår man krafterna bakom.

Potentialutjämning kan rädda utrustning i huset om blixten slår ned i närheten ( den elektomagnetiska pulsen från blixten är här boven bl.a ), men vid direktträff är chansen stor att potentialutjämningen ryker (vid en tennisbana slog blixten ned i staketet, gick in i potentialutjämningen-brände all el/jordfelsbrytare m.m helt)

Att dra ledning runt huset för jordning kan leda och förvärra ett ev blixnedslag, blixten brukar ta närmaste vägen mot jord. Det finns inget 100% skydd, du bör ta in en kunnig som tittar specifikt på just ditt hus för bästa skydd, kolla också innan vad ditt försäkringsbolag ersätter för och vad kraven är. Som du beskriver ditt fall borde väl din jordledare dras till ett jordankare, och sen drar du en jordledning från inkommande tele (med gasurladdningsrör)  rakt ner efter fasaden mot  jordankaret, därefter dras sen teleledningen in till ditt nästa skydd vid elcentralen, innan den går ut till 1:a jacket osv.


 
Oj, tack för uttömmande svar! Man undrar om du inte har en fot i el-telebranschen :) Gav mig en tankeställare.

Det är en självbärande tråd, och som mats_o undrade - det Är en vajer som sitter i en ögla och som är lindad kring tråden. Inte som jag felaktigt trodde först, att själva tråden var lindad runt sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.