AXS
Vi ska flytta till en hyreslägenhet i Stockholm, byte med nuvarande lägenhet.

Vi är godkända och skriver kontrakt nästa vecka. Kontraktet är skrivet från 1 Oktober.
Tanken är att flytta innan oktober, gärna så fort som möjligt.

Finns det några problem med att flytta in innan kontraktet har börjar gälla?
Den vi ska byta med vill och vår nuvarande hyresvärd har gett klartecken för
valfritt inflyttningsdatum.

Tack för svar!
 
Det som kan vara en fallgropp är ansvaret om något händer. Det bästa är att skriva ett tilläggskontrakt för tidigare tillträde.
 
AXS
Tack, bra synpunkt!
Vi har dock ett tillägg i hemförsäkringen som ger skydd vid dubbelt boende vid flytt.

Men ska kolla upp mer.
 
Hemmakatten
Se till att hyresvärden inspekterar lägenheten innan ni flyttar in.
 
Men den försäkringen täcker inte en adress ni inte har ett gällande kontrakt. Normalt flyttar du in på dagen kontrakten gäller och i vissa fall lämnar man sitt gamla boende senare
 
Om jag fattar dig rätt så har du inte fått godkännande av den nya hyresvärden?

Jag skulle nog föreslå att du kollar även med den nya hyresvärden att det är OK.

OM han av ngn. anledning skulle vilja bråka så kan han få det till otillåten andrahandsutrhyrning, och kanske (vet ej) använda det som skäl att neka dig kontrakt sedan. Andrahandsuthyrning är det rent definitionsmässigt efterssom jag antar att ni skall jämka hyran mellan er och den ni byter med?

Det är troligen ett ganska osannolikt scenario, men om man antar att det är en värd som vill tömma så många lägenheter som möjligt inför en omvandling till bostadsrätter eller ngt. sådant, så kan värden leta med mikroskop efter skäl att neka kontrakt.
 
AXS
Tack för era svar!

Jag är godkänd, men inte skrivit på något. Har pratat med hyresvärden och fått papper på själva bytet.
Lägenheten är besiktigad och har sett protokollet, inga anmärkningar.

Synd på försäkringen... Skulle vara riktigt surt om något hände.

Tror och hoppas inte de är så nitiska, men vill inte hamna i onåd med dem innan jag ens skrivit på kontrakt.
Troligen märker de inte att jag flyttat in 2 veckor för tidigt. Det är ett väldigt stort bolag jag ska hyra av.
 
O
Går det inte att flytta inflyttnings datum?
Du får ringa hyresvärden på måndag å prata med dessa!
 
AXS
Det är alltså det som är frågan och problemet. De skriver bara kontrakt på den 1:a.
Är det då möjligt att flytta innan kontraktet börjar gälla.

Tänker att det är ganska vanligt att flyttdatum är den första, men flytten går helgen innan eller efter.
Nu är det dock 2-3 veckor det rör sig om.
 
riskerna är väl i praktiken rätt begränsade, men shit happens kan ju inte uteslutas. Vg er hemförsäkring borde den kunna fås att gälla från de facto tillträde, men se till att ha en skriftlig bekräftelse från försäkringsbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.