Renoveringsnovis
· Göteborg
· 35 inlägg
Hej,
En kvällsfundering: hur komplicerat (dvs ungefär hur dyrt) är det att flytta en fjärrvärmecentral? Vi hade behövt göra en dörröppning här och är begränsade av murstocken till höger och fjärrvärmecentral + ingående/utgående rör till fjärrvärmen till vänster. Jag hade antingen velat flytta fjärrvärmecentralen typ 1,5m åt vänster eller dragit om de ingående rören (men hur det skulle gå till vet jag inte riktigt).
All feedback uppskattas!
En kvällsfundering: hur komplicerat (dvs ungefär hur dyrt) är det att flytta en fjärrvärmecentral? Vi hade behövt göra en dörröppning här och är begränsade av murstocken till höger och fjärrvärmecentral + ingående/utgående rör till fjärrvärmen till vänster. Jag hade antingen velat flytta fjärrvärmecentralen typ 1,5m åt vänster eller dragit om de ingående rören (men hur det skulle gå till vet jag inte riktigt).
All feedback uppskattas!
Besserwisser
· östergötland
· 2 183 inlägg
Jag har åxå en planerad flytt av växlare,men jag saknar tyvärr avstängningskranar på rätt plats för inkommande. Så titta på era inkommande rör om det finns avstängning, då är det ju "bara" lite rörjobb.. kan ju behöva kontakta er leverantör, vissa delar är plomberade
Det bör sitta avstängningsventiler precis innanför väggen där fjv-rören kommer in i huset.
Fjv-rören är oftast svetsade/hårdlödda fram till fjv-centralen.
Det är ofta högt tryck och hög temperatur i fjv-nätet, det kan vara upp till 16 bar och upp till 120⁰.
Fjv-rören är oftast svetsade/hårdlödda fram till fjv-centralen.
Det är ofta högt tryck och hög temperatur i fjv-nätet, det kan vara upp till 16 bar och upp till 120⁰.
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 35 inlägg
Vi har en plåtlåda utanför huset där fjärrvärmerören går in genom husväggen - jag tolkar det som att avstängningen är dessa blåa/röda ventiler.Demmpa skrev:
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 35 inlägg
Bra input! Jag ska ringa och kolla med GBG energi imorgon, hittade inget vettigt på deras hemsida.B Björkskär skrev:
Det känns spontant som det skulle vara betydligt billigare att sätta dörröppningen till vänster om fjärrvärmecentralen. Har du tillräcklig takhöjd för dörr ifall inkommande ledningar dras uppe vid taket?
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 35 inlägg
Jag har tyvärr inte tillräcklig med takhöjd för det. Har knappa 2,1m (lite beroende på vart i rummet man mäter) och rören bygger en hel del nedåt.D Dublin skrev:
Jag har dock en nivåskillnad på 70cm till rummet på andra sidan. Så i dörröppningen kommer det att komma upp en liten trapp. Vi har diskuterat ifall det är möjligt att bila ner precis i dörröppningen för att förskjuta ett trappsteg och på så sätt tjäna lite på höjden. Men jag är ju för dålig insatt även på den fronten för att kunna avgöra vad som är bästa lösningen 😅.
Det finns gått om trådar här på BH med folk som gräver ur sina källare, det är klart att ni ska sänka golvet med 70cm i rummet, då slipper ni ju helt bekymra er om rören 🙂 Glöm inte att starta en projekttråd bara så vi kan komma med glada tillrop 🙂E Emma_Boman skrev:Jag har tyvärr inte tillräcklig med takhöjd för det. Har knappa 2,1m (lite beroende på vart i rummet man mäter) och rören bygger en hel del nedåt.
Jag har dock en nivåskillnad på 70cm till rummet på andra sidan. Så i dörröppningen kommer det att komma upp en liten trapp. Vi har diskuterat ifall det är möjligt att bila ner precis i dörröppningen för att förskjuta ett trappsteg och på så sätt tjäna lite på höjden. Men jag är ju för dålig insatt även på den fronten för att kunna avgöra vad som är bästa lösningen 😅.
Liknande trådar
-
Kommunen vill jag flyttar 15 år gammal lekstuga
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Flytta betongplatta på 15 kvm 16 cm?
Grund & Markarbeten -
Flytta fjärrvärmecentral för renovering
Tvättstuga -
Flytta automower 315 manuellt mellan olika gräsmattor
Robotgräsklippare -
Flytta 15m2 friggebod 30meter utan att nedmontera?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus