Hej! Har en kakelugn som inte är i bruk, någon gång har man rivit skorstenen helt enkelt, ganska enkelt rektangulär form, ded tar onödig plats, har ptovat plocka ner kaklet som fogarna är jätte porösa så jag tror jag kan demontera den, Frågan är!? Kan jag mura/ bygga upp den igen på plats med godkänd murstock fast med lite fejk inbändigt med endast kortenstålrör som ansluts i murstock, jag menar att jag på något vis ska fylla insidan med bruk för att accumelera mer värme🤔 låter det tokigt? Vit, dekorerad kakelugn i rummet med borttagen skorsten och löst kakel framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedspis med kastrull ovanpå, staplat ved bredvid och en vägg med afrikansk mask som dekoration i ett kök eller vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det låter väldigt tokigt.

Bruket skulle visserligen lagra mer värme, men det isolerar ju också. Du skulle behöva elda rejält länge innan du började känna ordenlig värme från kakelugnen. Risken är dessutom att draget genom skorstenen gör att mycket av värmen försvinner den vägen istället. Ta du och försiktigt plocka ned den, dokumentera noga hur allt är byggt och bygg upp den likadant.

Dessutom skulle du få en helt otrolig torktid på det bruket. Vet inte exakt hur det ser ut för en sortens murbruk, men vet att för betong säger man ungefär 1 vecka per centimeter 4 första centimetrarna (dvs 4 cm = 1 månad torkning), därefter 2 veckor/cm för de centimenter 4-6, dvs har du ett betonglager som är 6 cm tjockt tar det 8 veckor för det att torka ordentligt. För tjockare än 6 cm räknar man 6 veckor/cm... Betänk då också att i ditt fall har bruket bara fogarna i kaklet och andra otäthäter runt att ta sig ur, eftersom det innanför ligger ett lufttätt stålrör....

Kul historiskt fakta: romarna använde ett mjukt murbruk som är rätt likt det eldfasta bruk vi använder till skorstenar och kakelugnar idag. Vid olika tillfällen har man rivit gamla romerska valv och upptäckt att hundratals, ibland tusentals år senare så var murbruket i mitten fortfarande inte torkat.

Om du vill maxa lagrad värme i förhållande till tid eldad, titta på någon lösning avsedd för det.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är en jättetokig ide!
Håller med föregående talare på alla punkter, så tänk om.
Eller ställ en ny fråga med dina krav och ideer.
/W

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Finns igen genväg när en kakelugn ska demonteras och ev monteras upp igen. många foton blir det och alla bitar ska numreras, så dom kommer på exakt den plast som tidigare. Så ta reda på hur man gör, innan jobbet. Skriv in """ Demontera kakelugn """ och mycket info kommer upp att läsa. Det är som att räkna ut och åka till månen. Måste ske på ett speciellt sätt.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ja, det låter väldigt tokigt.

Bruket skulle visserligen lagra mer värme, men det isolerar ju också. Du skulle behöva elda rejält länge innan du började känna ordenlig värme från kakelugnen. Risken är dessutom att draget genom skorstenen gör att mycket av värmen försvinner den vägen istället. Ta du och försiktigt plocka ned den, dokumentera noga hur allt är byggt och bygg upp den likadant.

Dessutom skulle du få en helt otrolig torktid på det bruket. Vet inte exakt hur det ser ut för en sortens murbruk, men vet att för betong säger man ungefär 1 vecka per centimeter 4 första centimetrarna (dvs 4 cm = 1 månad torkning), därefter 2 veckor/cm för de centimenter 4-6, dvs har du ett betonglager som är 6 cm tjockt tar det 8 veckor för det att torka ordentligt. För tjockare än 6 cm räknar man 6 veckor/cm... Betänk då också att i ditt fall har bruket bara fogarna i kaklet och andra otäthäter runt att ta sig ur, eftersom det innanför ligger ett lufttätt stålrör....

Kul historiskt fakta: romarna använde ett mjukt murbruk som är rätt likt det eldfasta bruk vi använder till skorstenar och kakelugnar idag. Vid olika tillfällen har man rivit gamla romerska valv och upptäckt att hundratals, ibland tusentals år senare så var murbruket i mitten fortfarande inte torkat.

Om du vill maxa lagrad värme i förhållande till tid eldad, titta på någon lösning avsedd för det.
Tack för svar,

Sälj den till en kakelugnsmontör. Rektangulära kakelugnar som din är ovanliga och eftertraktade. Dessutom i ”rätt färg”. Runt 20.000:- borde du få för den och då ingår professionell demontering.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sälj den till en kakelugnsmontör. Rektangulära kakelugnar som din är ovanliga och eftertraktade. Dessutom i ”rätt färg”. Runt 20.000:- borde du få för den och då ingår professionell demontering.
Tackar för tips och råd// Stefan

Gällande "fejk" invändigt så finns det egentligen två alternativ:
1: Att mura upp ett värmelager i den likt det du beskrev, men istället för att fylla den med bruk, mura upp och fylla den med tegel eller liknande av rent praktiska skäl pga torktider etc.
Jag hade tidigare en eldstad som till stor del var en kub på ungefär 120x120x120 som någon murat upp och i mitten av den fanns en Kedddy kassett. Den tog en *enorm* tid att få varm. Så kom man hem till ett utkylt hem så fick man ytterst marginell effekt av att tända en brasa annat än om man satt rakt framför glasrutorna och fick lite strålningsvärme (och i ditt fall kommer du inte ens få det...)
Men, hade man väl fått upp värmen i den genom att konsekvent elda ett antal brasor om dagen i ett par dagar så fick man en väldigt jämn och fin värme och den höll värmen en lång tid efter att man slutat elda.
Nackdelarna gjorde att jag aldrig övervägde att bygga upp den på nytt efter att den var tvungen att rivas.

2: Byta ut innehållet mot en effektiv kamin/värmeväxlare för rökgaserna.
Mina föräldrar har en Hugo CombiTherm kamin som byggdes fram till början av 80-talet. Det är en kamin med värmeväxlare, den har sedan istället för plåtskalet ett "kakelugns-liknande" skal murat kring sig. Om du väljer att istället för ett rakt rör sätta ett värmeväxlar-paket som är godkänt för de rökgaser du planerar att skicka igenom den kan du sedan mura upp kamin-skalet kring värmeväxlaren som ett rent estetiskt skal. Då har du fördelen att du kan mura själv utan att behöva få något godkänt av sotaren (efter att värmeväxlaren är godkänd!) Nackdelen är att du kommer vara tvungen att kassera hela innandömet på kakelugnen, som redan är en rätt bra värmeväxlare och du kommer inte kunna återanvända den på "rätt sätt" senare. Upp till betraktaren att avgöra om du bevarar utseendet av kakelugnen i huset eller begår helgerån på kakelugnen...

Själv skulle jag nog helt enkelt sälja den.

(En ex-svåger körde alternativet att montera ned en gammal kakelugn i numrerade delar för att sedan mura upp på rätt plats för snart 30 år sedan. Senast jag hörde så låg delarna kvar i källaren...)

• Gilla
Sölve52
  • Laddar…
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Runt 20.000:- borde du få för den och då ingår professionell demontering.
Jag gissar att den är värd betydligt mer, åtminstone med rätt köpare.
Är långtifrån säker, men jag gissar på Rörstrands.

Nåt att fundera på innan man börjar pillra sönder den, tänker jag. 🤔

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Gällande "fejk" invändigt så finns det egentligen två alternativ:
1: Att mura upp ett värmelager i den likt det du beskrev, men istället för att fylla den med bruk, mura upp och fylla den med tegel eller liknande av rent praktiska skäl pga torktider etc.
Jag hade tidigare en eldstad som till stor del var en kub på ungefär 120x120x120 som någon murat upp och i mitten av den fanns en Kedddy kassett. Den tog en *enorm* tid att få varm. Så kom man hem till ett utkylt hem så fick man ytterst marginell effekt av att tända en brasa annat än om man satt rakt framför glasrutorna och fick lite strålningsvärme (och i ditt fall kommer du inte ens få det...)
Men, hade man väl fått upp värmen i den genom att konsekvent elda ett antal brasor om dagen i ett par dagar så fick man en väldigt jämn och fin värme och den höll värmen en lång tid efter att man slutat elda.
Nackdelarna gjorde att jag aldrig övervägde att bygga upp den på nytt efter att den var tvungen att rivas.

2: Byta ut innehållet mot en effektiv kamin/värmeväxlare för rökgaserna.
Mina föräldrar har en Hugo CombiTherm kamin som byggdes fram till början av 80-talet. Det är en kamin med värmeväxlare, den har sedan istället för plåtskalet ett "kakelugns-liknande" skal murat kring sig. Om du väljer att istället för ett rakt rör sätta ett värmeväxlar-paket som är godkänt för de rökgaser du planerar att skicka igenom den kan du sedan mura upp kamin-skalet kring värmeväxlaren som ett rent estetiskt skal. Då har du fördelen att du kan mura själv utan att behöva få något godkänt av sotaren (efter att värmeväxlaren är godkänd!) Nackdelen är att du kommer vara tvungen att kassera hela innandömet på kakelugnen, som redan är en rätt bra värmeväxlare och du kommer inte kunna återanvända den på "rätt sätt" senare. Upp till betraktaren att avgöra om du bevarar utseendet av kakelugnen i huset eller begår helgerån på kakelugnen...

Själv skulle jag nog helt enkelt sälja den.

(En ex-svåger körde alternativet att montera ned en gammal kakelugn i numrerade delar för att sedan mura upp på rätt plats för snart 30 år sedan. Senast jag hörde så låg delarna kvar i källaren...)
Intressant Tack!

Ser ut som den är övermålad? Ta höjd för rengöring då.

• Gilla
Sölve52 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som den är övermålad? Ta höjd för rengöring då.
Jo det stämmer! Ser ut att vara mörk röd/ mörk lila? Vad får jag för en sådan om jag väljer att sälja, är väl ingen super originell pjäs, slälvklart demonteras den så som den ska uppmärkt mm foto dokumenterat.?// tack för svar och tips// Stefan

Pris vill jag inte ge men prata med en kakelugnsmakare innan du gör nånting, det kan va så att dom hellre vill ta ner den själv om han ska köpa den av dig.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Din plan låter ju krångligare än att helt enkelt bygga en riktig kakelugn? Kakelplattorna behöver ju något att muras ihop med.

För att demontera den behöver du en massa vatten för att lösa upp leran den är murad med. Försöker du utan vatten kommer du säkert skada kakelplattorna.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.