Hejsan!

Jag skall flytta en 10 kvm friggebod som står i vägen för blivande garaget. Nya platsen för friggan är på en liten höjd. Funderar då hur kinkigt de är med dränering och tjocklek på underlaget. Friggan står nu på plintar, tanken är att förbereda en grund av makadam och sedan ställa den på stenblock med någon form av terrassfot enklast möjliga.

Men saken är den att vi kan inte gräva för djupt under för där går avlopp som nu har frostskydd i form av jord över sig.

Vad föreslår ni att man skall ha för grund när det kommer till makadam? Själv tänkte jag ett lager med 0-16 eller 8-16, 15 cm och sedan ett litet lager med finare material överst skulle räcka. Tänker att förhållandet angående dränering är lite annorlunda på grund av höjden men jag vet inte..

Tack på förhand.

• Skogslandskap med upphöjning och röd markerad framtida plats för friggebod nära träd och växter. Synlig grusväg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphöjd jordyta med skog i bakgrunden. En friggebod ska placeras här på en grund av makadam. Rött hus med tegeltak i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En friggebod står vid en snötäckt tomt med olika föremål utspridda runtom, omgiven av träd och en annan byggnad synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
Vill du dränera bra så undvik finare fraktioner.
Om det du har tänkt dig är vettigt beror sedan på hur tjocka dina lager är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.