Hej,
Vi funderar på att flytta en 15m2 friggebod och undrar vad bästa sättet är. Helst skulle vi väl vilja anlita någon firma som får göra jobbet, men vilken typ av firma gör denna sorts jobb? Vi tror nog inte att kran är rätt sätt för huset är ivägen så det skulle behövas en jättekran i sådant fall och det är nog både onödigt dyrt och svårt att ens få in på skaftvägen. Tomten är i stort sett helt platt den väg man skulle vilja ta från gamla till nya platsen.
Röda rutan är odling, nu med nät runt, som vi helst inte vill gå över men det borde gå att komma fram enligt blå pilen. Annars får vi väl flytta på nätet lite medans man drar förbi boden.
Boden står på plintar och grunden ser ut som bifogad ritning.
Vad tror ni kunnig här? Vem anlitar man för detta? Vi bor i södra Stockholmsområdet om ni har specifika tips på firmor t.o.m.
Tack på förhand.
Vi funderar på att flytta en 15m2 friggebod och undrar vad bästa sättet är. Helst skulle vi väl vilja anlita någon firma som får göra jobbet, men vilken typ av firma gör denna sorts jobb? Vi tror nog inte att kran är rätt sätt för huset är ivägen så det skulle behövas en jättekran i sådant fall och det är nog både onödigt dyrt och svårt att ens få in på skaftvägen. Tomten är i stort sett helt platt den väg man skulle vilja ta från gamla till nya platsen.
Röda rutan är odling, nu med nät runt, som vi helst inte vill gå över men det borde gå att komma fram enligt blå pilen. Annars får vi väl flytta på nätet lite medans man drar förbi boden.
Boden står på plintar och grunden ser ut som bifogad ritning.
Vad tror ni kunnig här? Vem anlitar man för detta? Vi bor i södra Stockholmsområdet om ni har specifika tips på firmor t.o.m.
Tack på förhand.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Den ser ut att gå att flytta med en större hjullastare, kolla med någon åkare i området, alternativt kranbil?
Rulla den är nog det rimligaste för då går den nog mellan odlingen och slänten om den är vriden på längden. Leja detta vore skönt och därmed grundfrågan, vilken typ av firmor skulle göra ett sådant jobb?
En hjullastare skulle nog köra sönder tomten rätt mycket och behöva flytta den på tvären och då finns ingen plats.
En stor mobilkran kommer inte in på skaftvägen.
En hjullastare skulle nog köra sönder tomten rätt mycket och behöva flytta den på tvären och då finns ingen plats.
En stor mobilkran kommer inte in på skaftvägen.
Har du provat?F Frågan skrev:
Jag vet av egen erfarenhet att det går att rulla på markavloppsrör. Att i dagens sthlm få tag i räls eller telefonstolp är sannolikt både svårare och dyrare än att köpa rör.
Du kanske har räls eller telestolp att sälja eller låna ut åt TS?F Frågan skrev:
Jag skulle hellre köpa tryckt tvåtumfyra om jag skulle dra en bod på såpat virke, det är förhållandevis billigt, slätt, lätt transporterat och sannolikt möjligt att använda till andra projekt på tomten eller sälja eller skänka bort efter avslutad friggebodsflytt.
Jag håller just på att gjuta plintar, då jag fått en tillbyggd friggebod. Nu den på ca 23m2. Den ska flyttas ca. 4mil. Det är en åkerifirma som hämtar den med lastbil med kran.
Samma firma var här och häntade en väldigt överfull container förra veckan. Då kunde de inte köra in på gräsmattan. Men de lyfte den från vägen, 10-15meter bort. Containern vägde drygt 8ton. Din bod väger inte mer än 1ton.
Nu vet jag inte hur långa avstånd du har, och exakt vart en lastbil skulle kunna stå. Men, det kan vara värt att kolla med något åkeri. De kan ofta mer än vad man tror är möjligt.
Samma firma var här och häntade en väldigt överfull container förra veckan. Då kunde de inte köra in på gräsmattan. Men de lyfte den från vägen, 10-15meter bort. Containern vägde drygt 8ton. Din bod väger inte mer än 1ton.
Nu vet jag inte hur långa avstånd du har, och exakt vart en lastbil skulle kunna stå. Men, det kan vara värt att kolla med något åkeri. De kan ofta mer än vad man tror är möjligt.
Är en sån flytt billigare än att köpa en ny frigga?A AG A skrev:Jag håller just på att gjuta plintar, då jag fått en tillbyggd friggebod. Nu den på ca 23m2. Den ska flyttas ca. 4mil. Det är en åkerifirma som hämtar den med lastbil med kran.