Hej,

Jag har en vägg jag skulle vilja förskjuta eller flytta, riva de som är rödmarkerade och bygga upp en ny.
Är det något man kan/får göra själv?
Om jag kan göra det själv, ska man tänka på något speciellt då den är bärande?
Man skulle kunna bygga upp den nya först och riva den gamla efter tänker jag?

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är ju omöjligt att säga varken eller baserat på de där bilderna. Vad är det för hus? Övervåning? Typ av takstolar osv osv osv.

Frågan är väl om den är bärande.

Om detta är i ett hus du äger så gör du vad du vill själv. Är väggen bärande så måste du ta det med bygglovsmyndigheten, bygganmälan. Då behöver du redovisa vilka kontruktionsberäkningar som ligger till grund för ändringen. Dvs. du komme ratt behöva koppla in en byggnadsingenjör. Hittar du rätt ingenjör så kan du få det både kontrollerat och nya konstruktionsritningar för typ 5000.

En byggn. ingenjör kan avgöra rätt omgående huruvida väggen är bärande eller ej (jag misstänker att den inte är bärande).

OM väggen är bärande så måste man ev. förstärka bjälklaget över väggen, ibland är bjälkar skarvade över en bärande vägg, flyttar man då väggen så är det inte så bra.

• Gilla
Kendo
  • Laddar…
Ok, tack för svar.
Får kalla in en byggingenjör helt enkelt.
Huset är enplans med källare.

Om en innervägg i ett enplanshus är bärande så är det i form av en hjärtvägg, dvs en vägg som går mitt i huset på längden. Någon sådan syns inte på ritningen så dina rödmarkerade väggar kan säkert rivas och flyttas. Takstolarna är sannolikt av fackverkstyp och då är de fribärande mellan ytterväggarna. Detta kan man enkelt konstatera om det finns en lucka upp till vinden. Sedan kan man råka ut för andra överraskningar när man river väggar, t.ex. oväntade elkanaler, så en viss försiktighet rekommenderas. Ta bort väggbeklädnaden på en sida först så är det lätt att kontrollera.

• Gilla
Kendo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.