I februari flyttar jag till mitt nya hus, och ska man se på arge snickarn och property ladder där är det marksänd TV som gäller, alternativt satellit. Kabel-TV finns icke, och huset har så lång kopparkabel till närmsta telestation att TV över ADSL inte fungerar. Däremot finns det en klassisk TV-antenn på skorstenen.

Kravprofilen ser ut som följer:

  • Ska kunna kolla SVT1, SVT2, TV4, TV3, Kanal 5, TV8, Kanal 9, SVT B (Barnkanalen) och kunskapskanalen.
  • Så mycket som möjligt i HD.
  • Ska kosta så lite som möjligt.
  • Ska finnas så lite synliga elektronikprylar som möjligt (boxar och liknande)
  • Inspelning inte nödvändig.
  • Får gärna gå att kolla SVT Play på TV:n.
  • Dotten ska kunna kolla DVD-filmer.
Befintlig lösning i nuvarande är dator med blurayspelare kopplad till 32" LCD med VGA-kabel, datorn kopplad till surroundanläggning med Toslink och enkel DVB-C-box utan HD kopplad till TV:n.

Just nu är jag inne på att köpa den billigaste DVB-T-box jag kan hitta till befintlig uppsättning, och sedan skaffa en större TV med inbyggd DVB-T2-mottagare och göra om nuvarande 32" till sovrums-TV.

Nuvarande 32" LCD klarar 720p men inte 1080p.

Tänker jag rätt? Tips och råd?
 
Enklast o bäst är väl canaldigital över satellit, behåll den marksända för lokalnyheter och TV6.
Internet plockar du via adsl.
 
HD sändningar är aldrig mer än 720p/1080i. CD rekommenderar att man kör HD-kanaler på 720p.
Av det HD utbud som finns idag är faktiskt CD de som erbjuder mest utan massa extra abb. Väntar själv på mitt paket från CD nu, har vägt alla tänkbara alternativ, TV via ADSL, Boxer, Viasat mm. CD gick segrande ur, bättre kvalité och mer för pengarna. Tyvärr måste man dock köra TV6 via DVB-T..
 
Internet + telefon blir fortsatt glocalnet för 200 kr/månad.

Canal Digital verkar ju helt klart mest HD för pengarna. 3456 kr/år + startavgift 695 kr jämfört med 2808 kr/år plus startavgift på 595 på boxers mixpaket. Och då ingår parabolen. SVT dalarna behöver man inte vara utan med CD, även om det inte skulle vara någon större förlust. Lokalnyheterna här handlar mest om det egna programmet.

250-300 kr/månad låter ju inte så mycket men det blir ju ändå mycket pengar. Det är en ny kapgersåg varje år bara för att kolla på TV. Finns det inget sätt att få TV3, Kanal 5, TV8 och Kanal 9 för typ 50-100 kr/månad? SVT1 HD. SVT2 HD, Barnkanalen och kunskapskanelen ingår ju bland de fria kanalerna så då räcker det med en HD-box.
 
Redigerat:
Ska tydliggöra en sak - TV över bredband borde fungera tekniskt. 12 - 24 Mbit/s kan bredbandsbolaget erbjuda. Däremot så dyker det inte upp några TV-tjänster när jag söker på min adress.
 
Bind inte upp dig med någon TV tjänst via adsl innan du testat vilken hastighet du eg har.
 
pelpet skrev:
och sedan skaffa en större TV med inbyggd DVB-T2-mottagare
Finns det sådana till salu redan, eller menar du "sedan [när de finns till salu]..."?

Om de finns, är de bakåtkompatibla med DVB-T?
 
Nyfniken skrev:
Finns det sådana till salu redan, eller menar du "sedan [när de finns till salu]..."?

Om de finns, är de bakåtkompatibla med DVB-T?
Det finns en hel del sådana att köpa, och boxer kör en del HD-kanaler i DVB-T2. I princip alla boxar och TV-apparater som fixar DVB-T2 fixar DVB-T också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.