Jag vill jämna ut ett delvis sluttande betonggolv så att det blir helt plant genom att flytspackla. Det sluttar hyfsat jämt från ca -35 mm till 0 mm. Se snitt-skiss nedan. På golvet kommer vi sedan lägga en heltäckningsmatta (som andas).

Handritad skiss som visar snittet av ett sluttande betonggolv med föreslagna produkter för utjämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har blivit rekommenderad att använda Weber 120 Reno som ska passa bra till detta. Men eftersom det inte ska läggas tunnare än 4 mm så undrar jag hur jag enklast ska lösa den sista delen av det sluttande golvet, markerat med 3 i skissen.

  1. Kan jag använda Weber 120 Reno även här? Trots att skikttjockleken kommer att bli i princip noll. Ibland är det ju en viss skillnad på vad tillverkare rekommenderar och vad som funkar bra i verkligheten.
  2. Måste jag flytspackla i två steg och använda exempelvis Weber 4031 Super Flow DR i område 3?
  3. Andra alternativ?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.
 
  • Gilla
eriksthlm
  • Laddar…
Hej!
Ett alternativ skulle ju kunna vara att du först handspacklar den del med störst differens, och sedan flytspacklar hela ytan.
Använd en bra primer under, så kan du flytspackla hela ytan.
Alternativt sätter du en avstängningslist och handspacklar den i steg 2 (eller 3).
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ett alternativ skulle ju kunna vara att du först handspacklar den del med störst differens, och sedan flytspacklar hela ytan.
Alltså handspacklar botten av område 2 först och sedan flytspacklar resten sen? Problemet med område 3 blir ju detsamma ändå. Eftersom skiktet där blir så tunt.

GoForIt GoForIt skrev:
Använd en bra primer under, så kan du flytspackla hela ytan.
Alltså ta både område 2 och 3 i samma moment och strunta i att skikttjockleken i område 3 blir för liten?
Det riskerar inte att lossa bitar ur område 3 senare?

GoForIt GoForIt skrev:
Alternativt sätter du en avstängningslist och handspacklar den i steg 2 (eller 3).
Alltså mitt alternativ 2?
 
En liten risk för att det lossnar finns ju alltid, men det är så det görs i praktiken.
 
  • Gilla
Mikael41672
  • Laddar…
Varför krångla till det?
Prima, sen flytspackla hela ytan så nära nollpunkten som möjligt, blir det sen en liten kant, så ta ett fint betongspackel och spackla ut diffen. alt att du spacklar ut över nollpunkten, sen när flytspacklet brunnit lagom, skrapar du bort det överflödiga vid nollpunkten.
 
J Jörgen Ö skrev:
Varför krångla till det?
Prima, sen flytspackla hela ytan så nära nollpunkten som möjligt, blir det sen en liten kant, så ta ett fint betongspackel och spackla ut diffen. alt att du spacklar ut över nollpunkten, sen när flytspacklet brunnit lagom, skrapar du bort det överflödiga vid nollpunkten.
Jo, det var ju just det som var min tanke i alternativ 1. Men jag inser nu att man kanske kan tolka det som att jag tänkte göra även alternativ 1 i två steg.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
M Mikael41672 skrev:
Jo, det var ju just det som var min tanke i alternativ 1. Men jag inser nu att man kanske kan tolka det som att jag tänkte göra även alternativ 1 i två steg.
Det var mer det andra svaret som jag tyckte krånglade till det i onödan.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.