1 905 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Flytspackla ovanpå befintlig äldre platta på mark
Hej,
Vi är intressade av ett hus med ganska stora renoveringsbehov, ligger i Stockholm. Huset från 50-60-talet är en platta på mark med vad jag förstått uppreglat trägolv ovanpå. Själva trästommen verkar vara ok, jag har kikat in på vinden, såklart gammal men bra skick, huset har ganska högt läge, dock så behöver syllen bytas.
Jag är hyfsat snickarhändig, jag har bland annat byggt ut vårt hus nu med bra resultat, så jag kan göra en hel del själv.
Men det jag skulle vilja ha hjälp med är ju själva grunden, så huset får en bra start. Uppreglat trägolv är ju inte en konstruktion som är att rekommendera, att ta bort hela befintliga plattan och gjuta en platta är ju säkert görbart men ganska stort jobb.
Det jag undrar är vad ni ser på att behålla befintlig platta och istället flytspackla ovanpå. Alltså ta bort befitnligt uppreglat trägolv, byta befintlig syll, behålla befintlig platta, lägga på isoleringslager, kanske 50 mm cellplast eller frigolit, plastduk, sedan flytspackel (kanske 50 mm med armering och ev golvvärme?
Flytspackel är ju såklart dyrt men det kanske är värt det trots allt om man jämför jobbet med att istället ta bort befintlig platta.
Tacksam för synpunkter på ovan lösning
Vi är intressade av ett hus med ganska stora renoveringsbehov, ligger i Stockholm. Huset från 50-60-talet är en platta på mark med vad jag förstått uppreglat trägolv ovanpå. Själva trästommen verkar vara ok, jag har kikat in på vinden, såklart gammal men bra skick, huset har ganska högt läge, dock så behöver syllen bytas.
Jag är hyfsat snickarhändig, jag har bland annat byggt ut vårt hus nu med bra resultat, så jag kan göra en hel del själv.
Men det jag skulle vilja ha hjälp med är ju själva grunden, så huset får en bra start. Uppreglat trägolv är ju inte en konstruktion som är att rekommendera, att ta bort hela befintliga plattan och gjuta en platta är ju säkert görbart men ganska stort jobb.
Det jag undrar är vad ni ser på att behålla befintlig platta och istället flytspackla ovanpå. Alltså ta bort befitnligt uppreglat trägolv, byta befintlig syll, behålla befintlig platta, lägga på isoleringslager, kanske 50 mm cellplast eller frigolit, plastduk, sedan flytspackel (kanske 50 mm med armering och ev golvvärme?
Flytspackel är ju såklart dyrt men det kanske är värt det trots allt om man jämför jobbet med att istället ta bort befintlig platta.
Intresant fråga. Jag har själv varit i betongsvängen denna vinter och samlat mängder med information. Om det vore jag: så skulle jag jämna ut befintlig platta med spackel eller smått grus för att få en jämn yta. Sedan hade jag lagt färdigspårad eps/xps skiva 50mm och lagt ner värmeslingor i det. Sedan hade jag armerar och flytspacklat rubbet alt. ett tunt lager SKB betong (jag hade valt SKB). På utsidan av huset hade jag satt xps-skivor som kantbalk för isolering åt sidorna.T termibh skrev:Hej,
Sammantaget är det en mycket bra lösning, men den som har andra idéer får gärna tycka till.
Är det inte bra att ha en fuktspärr under flytspacklet med denna lösning, för att förhindra fuktvandringen upp genom golvet, visserligen stoppar ju EPS:en del men inte helt?
Efter att ha forskat vidare lite vad tror panelen om att istället använda sig att tex ett Nivellsystem?
Efter att ha forskat vidare lite vad tror panelen om att istället använda sig att tex ett Nivellsystem?
Lägg byggplast under eps skivorna så behöver du inte oroa dig mer än vad som redan är fallet med befintliga plattan....T termibh skrev:
Liknande trådar
-
Gjuta ovanpå befintlig platta
Grund & Markarbeten -
Lägga ny takpapp ovanpå befintlig, eller riva den gamla och sedan lägga ny??
Tak & Vind -
Oisolerad betongplatta, flytspackla ovanpå?
Grund & Markarbeten -
Såpskura furugolv ovanpå befintlig linoleum
Golv -
Gjuta betong ovanpå befintlig betong
Grund & Markarbeten