Vilka riktlinjer finns för flytspackling på gjuten grund. Gjutningen gjordes vecka 5 men blev inte så bra, det är ganska många ställen där det är större nivåskillnader. Han som gjorde plattan har tagit sitt ansvar och ska flytspackla till det på fredag.

Han som gjutit grunden tror att det är inga problem att flytspackla nu. Men då pratade jag med plattsättaren som säger att det är jätteviktigt att plattan har hunnit brinna bra så det inte blir problem, han påstår att flytspacklet kan spricka upp då betongen "krymper" under torkningsprocessen.

Törs jag lita på grundkillen? Finns det riktlinjer på hur torr plattan ska vara innan man flytspacklar?
 
Man brukar låta plattan brinna i 30 dagar innan flytspacklingen. Det går även att göra borrprov och kolla om fuktigheten sjunkit till 85 procent vilket då möjliggör flytpackling. Dock bör du kolla med tillverkaren av ditt flytspackel vilken fuktighetsprocent de rekommenderar. T.ex Byggmax rekommenderar att vänta 3 månader innan man kan använda deras flytspackel.
 
Varför så bråttom att flytspackla?
Min erfarenhet är att det går att spackla ganska tidigt efter gjutning, däremot ska man inte tätskikta eller lägga plattor för tidigt...
85%RF gäller vid tätskiktning

Men som Helioz sa, kolla med tillverkaren av spacklet
 
nino skrev:
Varför så bråttom att flytspackla?
Min erfarenhet är att det går att spackla ganska tidigt efter gjutning, däremot ska man inte tätskikta eller lägga plattor för tidigt...
85%RF gäller vid tätskiktning

Men som Helioz sa, kolla med tillverkaren av spacklet
Om vi inte gör det snart så blockas annat jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.