Av någon anledning så har vi kantelement runt vår betongplatta vid entrén vilket försvårar nu när vi försöker snygga till den. Målbilden är något i stil med den vita plattan på bilden. Det går ju att flytspackla ovanpå betongen men hur bör man göra på kanten och vid isoleringen? Risken är stor att det spricker antar jag?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 883 inlägg
Jag skulle kapa ur isolering, lägga i en armering och gjutit i med lite fin betong.
Man kan skava sig ned i frigoliten i kantlementet så att man behåller cementskivan hel på utsidan, på så sätt får man lite tjockare och tåligare kant runt om..
Kolla bara så att spacklet eller gjutningen du avser att göra är utomhus och frosttålig😊
Kolla bara så att spacklet eller gjutningen du avser att göra är utomhus och frosttålig😊
Tack! Skulle ett alternativ vara att bygga en gjutform som går ut 1-2cm från kanterna och sticker upp 1-2cm högre än plattan och helt enkelt gjuta både kanter och ovansida på ett bräde? Är det stor risk att det spricker när det är så tunt? Vad för typ av betong skulle man använda? Helst skulle jag inte göra plattan mindre genom att ta bort kantelementen.
Liknande trådar
-
Kan jag flytspackla redan nu? Gjutit igen fåror i golvet med finbetong
Byggmaterial & Byggteknik -
Uppreglat golv källare - gjuta nytt? Flytspackla?
Minimått på kantelement?
Kapa kantelement
Grund & Markarbeten -
Vad sätter man mellan kantelement på gammal platta och ny platta?
Grund & Markarbeten