Av någon anledning så har vi kantelement runt vår betongplatta vid entrén vilket försvårar nu när vi försöker snygga till den. Målbilden är något i stil med den vita plattan på bilden. Det går ju att flytspackla ovanpå betongen men hur bör man göra på kanten och vid isoleringen? Risken är stor att det spricker antar jag?

• Betongplatta vid husentré med kantelement, grus framför, blomkrukor på båda sidor om dörren, en kvast och en lykta synliga på plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta vid entré med kantelement, två pelare, svarta dubbeldörrar och grå grusgång. Pensel och krukväxter vid sidan.
    Skapa konto
  • Vit entré med pelare och betongplatta omgiven av krukväxter. Husfasad med stora fönster och mörkt tak. Steg ut mot välskött trädgård med stenlagd gång.
    Skapa konto
Jag skulle kapa ur isolering, lägga i en armering och gjutit i med lite fin betong.

R
Man kan skava sig ned i frigoliten i kantlementet så att man behåller cementskivan hel på utsidan, på så sätt får man lite tjockare och tåligare kant runt om..
Kolla bara så att spacklet eller gjutningen du avser att göra är utomhus och frosttålig😊

Tack! Skulle ett alternativ vara att bygga en gjutform som går ut 1-2cm från kanterna och sticker upp 1-2cm högre än plattan och helt enkelt gjuta både kanter och ovansida på ett bräde? Är det stor risk att det spricker när det är så tunt? Vad för typ av betong skulle man använda? Helst skulle jag inte göra plattan mindre genom att ta bort kantelementen.

R
Nja 1-2 cm är för klent för ska du gjuta utanför L-elementet så behöver denna armerad ihop med det som du ska gjuta ovanpå..
Och då behövs tjockare gjutning..
Vad har du emot att skära bort elementet i sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.