4 448 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Flytspackeltjocklek på spånskiva cc60: Olika besked från hantverkare
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Ett kök, en hall och en korridor på tillsammans drygt 35 m2 ska läggas klinker på. Underlag 22 mm spånskiva och cc 60 under det.
Plattläggaren som gjorde ett annat rum (annan hall 5 x 2.5 m) i huset nyligen flytspacklade ca 15 mm med armering. Men 35 m2 tyckte han var för mycket att göra för hand och rekommenderade en firma med ett pumpsystem.
Denna firma var nu här och tittade och tyckte det skulle vara 35 mm tjockt flytspackel! Med 1 cm till för klinker så blir det problem med både dörrar och gränser till andra rum. Han höll med om att det blir svårt med höjdskillnaderna och sa att man kan gå ner till 25 mm, men då "är det absolut minimum".
Varför är de båda hantverkarna så långt ifrån varandra i denna fråga? Är det golvytan som gör så stor skillnad?
Plattläggaren som gjorde ett annat rum (annan hall 5 x 2.5 m) i huset nyligen flytspacklade ca 15 mm med armering. Men 35 m2 tyckte han var för mycket att göra för hand och rekommenderade en firma med ett pumpsystem.
Denna firma var nu här och tittade och tyckte det skulle vara 35 mm tjockt flytspackel! Med 1 cm till för klinker så blir det problem med både dörrar och gränser till andra rum. Han höll med om att det blir svårt med höjdskillnaderna och sa att man kan gå ner till 25 mm, men då "är det absolut minimum".
Varför är de båda hantverkarna så långt ifrån varandra i denna fråga? Är det golvytan som gör så stor skillnad?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
OK. Ingen som vågar svara. Läser man runt i forumet så verkar det dock som 15 mm är ett standardsvar när det gäller cc 60 + spånskivor.
Jag vill fråga om prisrimlighet:
Det gäller 38 m2, kök, hall/allrum, korridor:
"I vårt åtagande ingår primning, avvägning och avjämning med 20-25-mm Weber 4310 fiberförstärkt.
Vi erbjuder dessa arbeten till ett totalpris kr. 17.600,-
Moms tillkommer med kr. 4.400,- = Totalkostnad kr. 22.000,-
Om ni kan utnyttja rotavdraget.
Rotdel = 5.500,-
Det betyder att ni betalar tot. inkl. moms kr. 16.500,-"
Låter det rimligt i pris?
Jag vill fråga om prisrimlighet:
Det gäller 38 m2, kök, hall/allrum, korridor:
"I vårt åtagande ingår primning, avvägning och avjämning med 20-25-mm Weber 4310 fiberförstärkt.
Vi erbjuder dessa arbeten till ett totalpris kr. 17.600,-
Moms tillkommer med kr. 4.400,- = Totalkostnad kr. 22.000,-
Om ni kan utnyttja rotavdraget.
Rotdel = 5.500,-
Det betyder att ni betalar tot. inkl. moms kr. 16.500,-"
Låter det rimligt i pris?
Ja det tycker jag.
Vet inte exakt pris per weber säck. Men runt 200 tror jag nog. ca 8000 där
Städa av, prima, sätta avstängare, stänga för avrinningar i väggar osv
En dag för två gubbar, 8000 ca.
Tilllägg för spelrum och problem. Fast pris är alltid fast pris.
Ja, det låter rimligt. Hade nog kunnat bli billigare på löpande.
Vet inte exakt pris per weber säck. Men runt 200 tror jag nog. ca 8000 där
Städa av, prima, sätta avstängare, stänga för avrinningar i väggar osv
En dag för två gubbar, 8000 ca.
Tilllägg för spelrum och problem. Fast pris är alltid fast pris.
Ja, det låter rimligt. Hade nog kunnat bli billigare på löpande.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Tack. Ska kolla om de kan köra på löpande.
Säg till i förväg att du vill ha timmarna specifika.
Hörde av en kollega att en äldre dam hade haft en el firma hemma, 5.5 timmars jobb räknade hon ut det till. Men det sattes upp 12 timmar.
Hade även själv en elfirma hemma, de satte up 48 moduler till centralen, men bara 7 användes. Visst ca 3 kr styck, men nu undrar jag självklart vad dom mer fuskat med.
Ytterligare en kollega tog med räkningen till sin firma och kollade upp priserna. De låg mellan 100 och 50 % billigare på materialet. 20 kr billigare per timme. Skulle nog kollat upp lite bättre innan jag anlitade nilsson el =P
Hörde av en kollega att en äldre dam hade haft en el firma hemma, 5.5 timmars jobb räknade hon ut det till. Men det sattes upp 12 timmar.
Hade även själv en elfirma hemma, de satte up 48 moduler till centralen, men bara 7 användes. Visst ca 3 kr styck, men nu undrar jag självklart vad dom mer fuskat med.
Ytterligare en kollega tog med räkningen till sin firma och kollade upp priserna. De låg mellan 100 och 50 % billigare på materialet. 20 kr billigare per timme. Skulle nog kollat upp lite bättre innan jag anlitade nilsson el =P
Hur har det gått för dig?
Vad är det för firma du fått dessa priser från?
Ska precis själv börja ta in offerter på flytspackling av 60m2 för ingjutning av golvvärme och tar tacksamt emot tips på firmor som gjör detta i Sörmland/Östergötland.
M v h Per
Vad är det för firma du fått dessa priser från?
Ska precis själv börja ta in offerter på flytspackling av 60m2 för ingjutning av golvvärme och tar tacksamt emot tips på firmor som gjör detta i Sörmland/Östergötland.
M v h Per
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Det gick bra. Drygt 2 cm tjockt lager. Gick rätt fort (inte en hel dag). De var 3 personer som jobbade samtidigt. Jag jämförde inte priset dock så det är möjligt att det finns billigare firmor.AmmeraalPer skrev:
RGB AB heter de. http://www.rgbab.se/