Känner någon till vad som kan tänkas vara bidragande orsak till att flytspacklet separerat så att vatten lagt sig på toppen och själva betongen lagt sig under.. Nu 12 h senare har en del av ytan härdat, en del är som lervatten.. Skit. Har flytspacklat ett flertal gånger tidigare, även med detta bruk, både plant och med fall utan problem, såg redan vid första av 5 hinkar att den började separera, vi försökte röra runt allt på plats så gott vi kunde med både kratta och sloda, räckte tydligen inte. Flytspacklingen är mellan 5mm-1cm i tjocklek.

De aspekter jag misstänker(försöker hitta orsaken) är:

-Har vi varit för snabba, inte blandat de fulla 2 minuter som var angivet på säcken? (Man vill ju få ut flytspacklet så fort som möjligt)

-Vi tog denna gång vatten från en nyborrad brunn, där vi ännu ej känner till Ph-värden/ metaller etc.

- Är det kökslitermått jag använt felaktigt och det blivit för mycket vatten för flytspacklet att ta hand om/absorbera? (Vi tog 4.2 liter enligt anvisning på påsen och enligt detta kökslitermått)

-Då säckarna är mjuka och fina har vi ansett att de är ok, de har förvarats torrt och uppvärmt, dock är de 1.5 år äldre än den angivna på påsen 6månaders hållbarhet..

Tacksam för idéer/liknande erfarenheter/svar.. Glad sommar och tack på förhand. Mvh Henrik
 
  • Ojämnt härdat flytspackel i avgränsad yta med synliga vattensamlingar och separering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt flytspacklat golv med vattenansamling och separerat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytspackel som separerat med vatten ovanpå och ojämn härdat betongyta, hand syns för skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säck med Weberfloor 140 nova, fibervapnet avjämningsmassa, med produktinformation och varumärkeslogo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionssäck för Weber flytspackel med text på svenska, danska, norska och engelska samt ikoner för säkerhetsutrustning och blandningsförhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
HenrikLB HenrikLB skrev:
Känner någon till vad som kan tänkas vara bidragande orsak till att flytspacklet separerat så att vatten lagt sig på toppen och själva betongen lagt sig under.. Nu 12 h senare har en del av ytan härdat, en del är som lervatten.. Skit. Har flytspacklat ett flertal gånger tidigare, även med detta bruk, både plant och med fall utan problem, såg redan vid första av 5 hinkar att den började separera, vi försökte röra runt allt på plats så gott vi kunde med både kratta och sloda, räckte tydligen inte. Flytspacklingen är mellan 5mm-1cm i tjocklek.

De aspekter jag misstänker(försöker hitta orsaken) är:

-Har vi varit för snabba, inte blandat de fulla 2 minuter som var angivet på säcken? (Man vill ju få ut flytspacklet så fort som möjligt)

-Vi tog denna gång vatten från en nyborrad brunn, där vi ännu ej känner till Ph-värden/ metaller etc.

- Är det kökslitermått jag använt felaktigt och det blivit för mycket vatten för flytspacklet att ta hand om/absorbera? (Vi tog 4.2 liter enligt anvisning på påsen och enligt detta kökslitermått)

-Då säckarna är mjuka och fina har vi ansett att de är ok, de har förvarats torrt och uppvärmt, dock är de 1.5 år äldre än den angivna på påsen 6månaders hållbarhet..

Tacksam för idéer/liknande erfarenheter/svar.. Glad sommar och tack på förhand. Mvh Henrik
Jag har fetmarkerat svaret på din fråga varför det inte har torkat ordentligt och aldrig kommer att göra, spacklet är för gammal och i ditt fall åt helvete för gammalt. Det räcker med någon månad för gammalt för att spacklet ska tappa alla sina egenskaper för att torka.

Så mitt tips är att du får avlägsna det befintliga spacklet och köpa nytt och färskt spackel. Du måste ju ha fattat att det finns en anledning till varför där står en hållbarhetstid?:thinking:
 
T tank77 skrev:
Jag har fetmarkerat svaret på din fråga varför det inte har torkat ordentligt och aldrig kommer att göra, spacklet är för gammal och i ditt fall åt helvete för gammalt. Det räcker med någon månad för gammalt för att spacklet ska tappa alla sina egenskaper för att torka.

Så mitt tips är att du får avlägsna det befintliga spacklet och köpa nytt och färskt spackel. Du måste ju ha fattat att det finns en anledning till varför där står en hållbarhetstid?:thinking:
Tack för svaret, vi använde detta flytspackel (använder det till hemmabygget) för att spackla fall när det var ca. 9 månader gammalt, testade först funkade perfekt, därav liksom med betong, tänkte vi att så länge påsen är mjuk och fin och inte blivit hård/förstörd av omkringvarande luftfuktighet bör det vara ok.. Jag talade med en som gjort mycket flytspacklingar som nyss tog en titt, detta hade hänt även honom, i detta fallet var det för kallt vid tillfället, det torkade då långsammare, i vårt fall verkar det troligaste nu vara kombinationen att vi blandat bruket för kort stund och även hällde på vid innervägg som var högpunkt, så bruket som ännu inte hunnit binda 100% separerade så att med vatten hamnat vid kanterna som är lågpunkt, där det ännu är löst.. Vi ger det ett par dagar och ser var det bär, det ska bara jämna till för laminatgolv och inga tyngder på just denna yta..
 
Lyssna inte på mig men jag tror åldern inte har så stora roll i de hela. Men hur det lagrats kan absolut ha inverkan.
Rimligtvis borde det då bli hårt med...
 
T
Naturligtvis har det med åldern att göra:rolleyes: Ring och hör med Weber annars så får vi se vad dom säger:p
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Naturligtvis har det med åldern att göra:rolleyes: Ring och hör med Weber annars så får vi se vad dom säger:p
Weber är väl inte en tillförlitlig källa i detta avseende...
När det gäller cementbruk så har den en bästföredatum på runt 1 år men det är knte för produkten blir obrukbar utan för att järnoxiden? Tappar sin verkan att ta ner krom? Innehållet. Dvs bruk som är några år gammalt brinner fortfarande ihop men är mer ohälsosamt för den som arbetar med bruket.
 
T
A Alexn72 skrev:
Weber är väl inte en tillförlitlig källa i detta avseende...
När det gäller cementbruk så har den en bästföredatum på runt 1 år men det är knte för produkten blir obrukbar utan för att järnoxiden? Tappar sin verkan att ta ner krom? Innehållet. Dvs bruk som är några år gammalt brinner fortfarande ihop men är mer ohälsosamt för den som arbetar med bruket.
Vad yrar du om? Att inte tillverkaren själv vet hur sina produkter fungerar?

Tro mig, jag jobbar med skiten och ju äldre spacklet blir desto längre torktid som bäst är produkten när den är nygjord och upp till tre månader enligt mig. Sparar personligen aldrig på säckar som blir över och blandar med nya då dessa torkar olika fort och ställer till det när man ska gå och skrapa runt brunnen osv.
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.