Hej!

Jag flytspacklade en liten yta i tvättstugan för bra precis 2 dygn sedan.
Just nu ser resultatet ut som på bilderna här. Tjockleken diffar mellan 12 och 33 mm. På förpackningen står torktiden: 1 dygn upp till 30mm och 3 dygn upp till 50mm. Är det rimligt att slutresultatet ser ut såhär eller är det fel om det ser ut som på bilderna?

Det är första gången jag flytspacklar så jag kan mycket väl ha gjort något galet.

• Flytspacklad yta i hörn av tvättstuga, varierande tjocklek och färgskiftningar, med några svarta remsor på golvet intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nylagt flytspackel i tvättstuga, varierande tjocklek syns och ytan har torkat olika, färg och struktur sticker ut i ljus och mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Ser rimligt ut.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Varför de blir så är att vattnet har kommit upp mot ytan lite . Men ingen fara . Så länge de är hårt å inte poröst så ska du inte vara oroligt . Drog du av utan med en tandspackel spade något ?

• Gilla
Fredrik.nyman1
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Varför de blir så är att vattnet har kommit upp mot ytan lite . Men ingen fara . Så länge de är hårt å inte poröst så ska du inte vara oroligt . Drog du av utan med en tandspackel spade något ?
Tack för svaret! Jag drog av med tandspackel men inte mycket, bara några drag. Kanske för lite?

F Fredrik.nyman1 skrev:
Tack för svaret! Jag drog av med tandspackel men inte mycket, bara några drag. Kanske för lite?
Det ser helt rätt ut. När man slätar ut med någon form av verktyg, så drar man ut vatten, som lägger sig på ytan. När vattnet torkar, blir det kvar en beläggning på ytan. Det påverkar inte hållfasthet eller annat. Det är bara estetiskt.

Stod det torktid eller härdtid? Det ska inte torka ut för fort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.