278 läst · 7 svar
278 läst
7 svar
Flytande golv, 70-tals hus
Hej, Jag ligger i skilsmässa och precis köpt mig ett eget hus. Jag budade under utgångspriset pga flytande golv och fattar att det innebär en del renovering.
jag ska göra om ena badrummet till en tvättstuga (ta bort dusch) och vill då passa på att göra om golvet när man ändå är där för att göra om.
Det är plastmatta i badrummet idag och jag vill ha klinkers.
Finns det någon tråd med typ "såhär gör du" instruktioner? Kanske en hemsida?
Kollat runt lite men inte hittat så mycket mer.
Jag har också bett olika snickare här i orten om offert.
Men jag vill göra det mesta själv. Jag tänker att om jag inte kan göra ordning golvet själv så kan snickare få göra det så lägger jag klinker själv sedan.
Men jag vill ha mer koll på vad man ska titta på, på nuvarande flytande golv.
Kan det finnas olika uppbyggnader av flytande golv?
Mitt hus är byggt 1979 och inga fuktindikationer finns just nu iaf.
Finns det några rekommendationer om hur man bygger upp till ett riktigt golv igen?
Kan man lägga klinker på det?
Ja många frågor som ni märker.
jag ska göra om ena badrummet till en tvättstuga (ta bort dusch) och vill då passa på att göra om golvet när man ändå är där för att göra om.
Det är plastmatta i badrummet idag och jag vill ha klinkers.
Finns det någon tråd med typ "såhär gör du" instruktioner? Kanske en hemsida?
Kollat runt lite men inte hittat så mycket mer.
Jag har också bett olika snickare här i orten om offert.
Men jag vill göra det mesta själv. Jag tänker att om jag inte kan göra ordning golvet själv så kan snickare få göra det så lägger jag klinker själv sedan.
Men jag vill ha mer koll på vad man ska titta på, på nuvarande flytande golv.
Kan det finnas olika uppbyggnader av flytande golv?
Mitt hus är byggt 1979 och inga fuktindikationer finns just nu iaf.
Finns det några rekommendationer om hur man bygger upp till ett riktigt golv igen?
Kan man lägga klinker på det?
Ja många frågor som ni märker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 052 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 052 inlägg
Flytande golv brukar man kalla moderna klickgolv som inte är spikade i underlaget utan som sitter ihop i en kaka som kan röra sig när luftfuktigheten ändras inomhus. Man behöver alltså inte renovera något golv pga. det. Eller menar du något annat?
Att gå från plastmatta till klinker på ett bjälklag i trä medför ofta att man behöver sätta dit fler reglar. Detta därför att klinker kräver ett stabilare underlag än våtrumsmatta. Branschreglerna för tvättstugor och våtrum ändras med några års mellanrum så det kan finnas annat i badrummet som måste ändras för att dagens branschregler ska uppfyllas. Om man inte uppfyller branschreglerna brukar försäkringsbolagen sänka eller ta bort ersättningen helt när en vattenskada inträffar pga. att man inte uppfyllt branschreglerna.
Du behöver läsa branschreglerna från BKR och Säker vatten för att veta vad för regler som gäller en tvättstuga.
Att gå från plastmatta till klinker på ett bjälklag i trä medför ofta att man behöver sätta dit fler reglar. Detta därför att klinker kräver ett stabilare underlag än våtrumsmatta. Branschreglerna för tvättstugor och våtrum ändras med några års mellanrum så det kan finnas annat i badrummet som måste ändras för att dagens branschregler ska uppfyllas. Om man inte uppfyller branschreglerna brukar försäkringsbolagen sänka eller ta bort ersättningen helt när en vattenskada inträffar pga. att man inte uppfyllt branschreglerna.
Du behöver läsa branschreglerna från BKR och Säker vatten för att veta vad för regler som gäller en tvättstuga.
Jag had vad jag tror TS menar.
Plastmatta på spånskiva som är på ett lager cellplast sen betong.
När jag gjorde badrummet så sågade jag bort spånskivan och tog bort cellplasten plus att jag bilade bort ca 10cm av betongen.
Sen fyllde jag upp med EPS betong och avjämnade ut med flytspackel.
Plastmatta på spånskiva som är på ett lager cellplast sen betong.
När jag gjorde badrummet så sågade jag bort spånskivan och tog bort cellplasten plus att jag bilade bort ca 10cm av betongen.
Sen fyllde jag upp med EPS betong och avjämnade ut med flytspackel.
Tack för svar. Är också inne på EPS betong nu. Du la ingen platonmatta eller plastfolie innan EPS betongen?T TheGame skrev:
Behövde du bygga någon form för att betongen skulle hålla sig kvar innan härdning?
Ja det är modernt uttryck för klickgolv men jag menar inte klickgolv utan underlaget till husbyggnad. alltså grundplatta-cellplast och spånskiva.BirgitS skrev:Flytande golv brukar man kalla moderna klickgolv som inte är spikade i underlaget utan som sitter ihop i en kaka som kan röra sig när luftfuktigheten ändras inomhus. Man behöver alltså inte renovera något golv pga. det. Eller menar du något annat?
Det fanns ju betongplatta kvar så när jag hade bilar upp fyllde jag bara tillbaka med eps betongen.M mecros skrev:
Primade ytan Sen på med eps-betong upp till nån cm under golvbrunnens fläns sen flytspackel.