1 797 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Flug invation
Vi byggde ut huset för ca 12 år sedan. Allt var ok till för ca 5 år sedan då vi plötsligt fick in väldigt mycket flugor på hösten. Jag dammsuger upp dom o sprayar. Det kommer nya vara natt 20-30 stycken. Har tätat runt alla takreglar då det är stående stöttor o synliga reglar i taket. Har letat i vartenda skrymsle, tätat med fog o isolering. Runt skorstenen o innuti denna. Vill helst inte behöva riva bort listerna. Vart kommer dom ifrån?
Flugorna ska sova under vintern och letar då upp något bra ställe, utan minusgrader. Hur är det runt fönstren och dörrar. minsta glipa behövs bara. En del kommer in på vind eller kattvind via takfoten. kanske någon springa i fasaden och så går dom in i isoleringen och förflyttar sig till varmare plats, inte kul när dom syns. Har sett flera hundra bakom isoleringen på kattvindar. Hos oss, så är nog flera dussin som krypit in mellan fönsterbåge och karm, men inga inne.
Nu är jag verkligen ingen flugexpert, men vad är det för typ av flugor? Har själv någon typ av malar som brukar vakna till liv om hösten. Ibland väldiga mängder utomhus, men också inne. De vaknar som i ett trollslag precis när det slår om och börjar bli lite kallare.
Som några nåmt så övervintrar de på detta sätt. Jag hittade på min vind en hel klase flugor som hängde i en takbjälke. De är i något sorts ide, Långsamt lånf+gsamt byter de plats med varandra så att alla får del av värmen i mitten av klungan (min teori iaf).C Christine AR skrev:Vi byggde ut huset för ca 12 år sedan. Allt var ok till för ca 5 år sedan då vi plötsligt fick in väldigt mycket flugor på hösten. Jag dammsuger upp dom o sprayar. Det kommer nya vara natt 20-30 stycken. Har tätat runt alla takreglar då det är stående stöttor o synliga reglar i taket. Har letat i vartenda skrymsle, tätat med fog o isolering. Runt skorstenen o innuti denna. Vill helst inte behöva riva bort listerna. Vart kommer dom ifrån?
Inget fel i ditt hus,bara otur att de valt just din vind. Ganska oförargligt egentligen. Stor det så är väl dammsugaren bästa försvar.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 419 inlägg
I "fritidshuset" tycks hela Gotlands flugpopulation funnit ett lämpligt övervintringsställe. Det ser helt osannolikt ut på vinden med dubbla lager flugor som ligger och vilar sig på fönterbrädorna som blir helt svarta. Vissa rör på benen i sömnen. Jag borstar ut flugorna när jag är på plats och dammsuger resterande.
När vi inte är där håller en mus rent. Inte riktigt rent men den äter upp flugorna och lämnar vingarna samt sina egna "spår". Inte så trevligt. Musen verkar ge sig av när flugorna är slut.
Flugorna tar sig in i minsta springa. De tar sig in genom fönsterspringor om det inte är helt tätt. Jag tog bort dörrfoder i hallen när jag bytte ytterdörr och ut kom ett helt gäng flugor. De kryper in i kulodosor och överallt där det finns minsta utrymme.
Men det är inte de vanliga sommarflugorna son man jagar inomhus på sommaren utan en sort som är lite avlånga och grå. De är heller inte intresserade av mat som de andra.
När vi inte är där håller en mus rent. Inte riktigt rent men den äter upp flugorna och lämnar vingarna samt sina egna "spår". Inte så trevligt. Musen verkar ge sig av när flugorna är slut.
Flugorna tar sig in i minsta springa. De tar sig in genom fönsterspringor om det inte är helt tätt. Jag tog bort dörrfoder i hallen när jag bytte ytterdörr och ut kom ett helt gäng flugor. De kryper in i kulodosor och överallt där det finns minsta utrymme.
Men det är inte de vanliga sommarflugorna son man jagar inomhus på sommaren utan en sort som är lite avlånga och grå. De är heller inte intresserade av mat som de andra.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Stege och glidskydd för att göra sotaren glad?
Övrigt husrelaterat -
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Fukt hittad efter överlåtelse besiktning i dusch vägg
Övrigt husrelaterat -
Hur får man bort kiss från skinnfåtölj?
Övrigt husrelaterat -
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Övrigt husrelaterat